Ervaringen Canada

• Rene

Hallo,

Heeft iemand misschien ervaringen met een emigratie naar Canada waarbij de kinderen nog jong waren (rond de 10 jaar). Met name overgang naar een ander schoolsysteem?

Algemene ervaringen ben ik ook benieuwd naar! Is bijvoorbeeld een familierelatie met een (tweetal) oom(s) en tante(s) in Canada ook een soort family-reunion in de zin van een visa afhandeling?

Ik hoor het graag.

René

• walter

hallo kijk even op deze site

http://www.prikpagina.nl/list.php?f=1011

alles over Canada

• Saska

Hoi Rene,

Wij zijn in 2002 met 2 kinderen die toen 9 en 5 waren, naar Canada vertrokken.

Vraag maar raak….misschien is in een mail gemakkelijker?

Groetjes

• Rene

Ik heb je inmiddels een email gestuurd. Alvast bedankt voor je reactie!

René

• monique/muskoka

Ook wij zijn in 2001 vertrokken met 2 kinderen (toen 12 en 7 jaar)

Het is belangrijk hoe je jezelf insteld, als je het van te voren als een zwaar probleem gaat inzien nemen de kids dat vaak over.

Blijf open en positief, het is ongelooflijk hoe kinderen zich aanpassen.

Onze jongste kon alleen yes en no en van sommige tekenfilms wat engels en heeft zich een week of 2 stil gehouden op school, dankzij de perfecte begeleiding van school kregen onze kinderen iedere dag 3 uur extra les van 1 lerares die speciaal op de school was voor geemigreerde kinderen, door middel van plaatjes en 1 op 1 ondersteuning was de stilte na 2 weken over, nu is hij popie jopie opschool en hebben we thuis moeite om de kinderen onderling ook nederlands te laten praten.

Alles voor de kinderen gebeurd op school of met vriendjes in het engels dus het is vrij normaal dat ze verhalen over school in het engels aan ons vertellen.

Door opa's en oma's willen we graag de nederlandse taal erin houden maar zelfs voor ons geeft dat alweer moeite door diverse begrippen die je makkelijker in het engels zegt.

De oudste is maar 2 jaar op de “lagere school” hier geweest en voor haar was de stap terug iets moeilijker (in nederland al naar de middelbare school met je mobieltje en de stadsbus…..hier weer met je broertje op de schoolbus wachten)

Maar ook met haar na een paar weken geen probleem en nu een A+ student op Highschool en volgend jaar naar College.

Maak je niet druk, ze passen zich wel aan, geef ze wat tijd en investeer iets meer in je kinderen.

Voor de kinderen is het een geweldige belevenis en uitdaging en het maakt ze alleen maar rijker, met Frans als 2e taal op school zijn onze kinderen nu 3-talig en dat is alleen maar voordelig voor de rest van hun leven.

Succes, ben benieuwd naar jullie plannen

Monique

• Rick

Hallo,

Ik ben in september 2005 overgegaan met twee kinderen naar Canada

Ze zijn heel erg goed opgevangen op school. De jongste die in Nederland met een bloedhekel naar de klas ging zit hier elke ochtend met smart te wachten op de schoolbus, de oudste heeft het iets moeilijker maar krijgt binnen het schoolsysteem ook een hele goede opvang. Je kunt hier wel merken dat deze mensen eraan gewend zijn om leerlingen uit andere landen op te vangen en dat alles gebeurd met groot respect voor de andere cultuur.

Als je meer informatie wilt kun je me altijd even mailtje sturen.

Groet Rick

• Rene

Beste Rick,

Dank voor je reactie! Goed om te horen dat de kinderen goed kunnen wennen, dat is volgens mij een zorg minder.

René

• Willem

Inderdaad. Dat kun je ook zonder meer bezaren op een lijntje tekst.

• Pat

Geliik heb je Willem, op een lijntje tekst baseren dat het dan wel goed zal gaan met de kinderen en dat dat dan een zorg minder is… je kan het wel hopen maar of het zo is?? Deze topic gaat over Canada en daar weet ik niets van af. Maar onderwijs en aanpassen van de kinderen vergt in alle landen moeite, waar ter wereld je ook gaat. Een goede opvang helpt natuurlijk maar zelfs dan is het nog niet zo simpel. Elk kind is anders, het hangt al heel erg af van de leeftijd maar ook van het karakter van het kind. Zo goed de opvang ook is, de opvang van de ouders speelt een zeer grote rol. Praat erover met de kinderen voor je vertrekt maar ook nog als je er al bent. Denk niet te vlug, het gaat goed. Vergelijk het gedrag van je kind met het gedrag van vroeger. Snel zal je merken of zijzich beter of minder goed in hun vel voelen. Emigreren doe je met een gezin, samen. Velen vergeten dat en of je nu uit Nederland naar Belgie of naar Australie emigreert, de kinderen spelen een grote rol bij het welslagen van de emigratie. Voelen zij zich goed, voelt de moeder zich ook goed en heb je automatisch een goed gezinsleven.

Beste Rene, ga niet over één nacht ijs en denk niet te snel, och ze zullen zich wel aanpassen. Bereid ze goed voor en begeleid ze ook nadien.

Groetjes en succes

Pat

• Rene

Beste Pat en Willem,

Dank voor jullie opmerkingen. Uiteraard is de voorbereiding en de nazorg voor de kinderen belangrijk! Ik stel ook niet dat op basis van één ervaring het dan wel goed zou gaan, zo simpel is het ook niet. Echter vind ik het wel prettig om positieve verhalen te horen (naast de negatieve die ik óók gehoord heb).

Ik stel niet voor niets de vragen op een forum, met het idee dat er mensen reageren die ervaringen hebben. Wij zullen zeker niet over één nacht ijs gaan!

René