terug uit Spanje

• marjon

Wij komen terug uit Spanje na 8 jaar en zoek een goede basis of internationale school voor mijn kinderen. Wie weet waar wij het beste kunnen wonen, welk gedeelte bedoel ik dan. ik hoef geen klaagzang mbt nederland dat lees ik genoeg op het forum. ik zoek personen die mij of ons willen helpen mbt een keuze,

Bij voorbaat dank en vriendelijke groeten.

marjon

• Joke.

Hoe oud zijn je kinderen?

Waar komen jullie vandaan uit NL, voor Spanje?

Zelf hadden we eerst in A'foort gewoond.

Onze kinderen hadden de lagere school leeftijd, toen we terugkwamen.

Het was toen heel prettig om een jaar in Almelo te wonen.

Maar mijn man kon daar ook werk krijgen, dat scheelde ook.

Joke.

• saela

Het hangt denk ik heel erg af waar je werk kan krijgen, hoever je bereidt bent om te reizen en wat voor een omgeving je belangrijk vindt. Wil je stad, dorps, dorps in de buurt van de randstad of iets dergelijks. Mijn man en ik hebben gekozen voor het oosten van het land omdat het daar wat rustiger is met wat meer natuur. Zelf ben ik opgegroeit in de buurt van Utrecht en dat was me ook goed bevallen, vlak bij de stad maar ook heel erg dorps.

Als je wat meer info geeft over het hoe en wat dan is het makkelijker helpen.Joke. schreef:

• Stippel

Hoi Marjon,

Wij zijn toen we 4 jaar geleden terug in NL kwamen in Noord Brabant gaan wonen, redelijk in de buurt van onze wederzijdse familie, uit de buurt van de files, aan de rand van een middelgroot dorp vlak bij een middelgrote stad in ‘n superburgerlijk jaren 80-buurtje. En dat bevalt uitstekend! Maar zoals Saela ook al zegt: ’t hangt er helemaal van af wat je zelf leuk vindt. Wij hebben gekozen voor natuur, school, familie, rust (wat wel lekker is als je 3 opgroeiende kinders hebt). Als je gaat voor jong-snel-wild-cultuur zou ik iets heel anders kiezen.

Ik heb 3 jaar in de randstad gewoond, maar daar wil ik liever niet terug, als ik mag kiezen…

Succes met je keuze!

• Niels

Internationale school: Europese School te Bergen (Noord-Holland), zie www.europeseschool.nl

• marjon

Ik houd van rust en ruimte en dat heb ik genoeg in Spanje maar er zijn belangrijke andere zaken die ons doen besluiten om terug te gaan en met name voor de kinderen.

De familie woont niet bij elkaar dus dat kan ik vergeten maar ik zou niet in de randstad willen wonen (waar wij vandaan komen) dus een rustige kindvriendelijke wijk met diverse mogelijkheden v. d kinderen lijkt mij ook wel wat!

Mijn eerste vereiste is een goede school. tja waar vind ik deze..hoe zijn jullie daar achter gekomen? Wij denken misschien eerst aan een internationale school omdat onze kinderen nog nooit nederlands hebben gehad en de oudste zit in de op een na laatste klas van de basisschool. mijn andere dochter is nog jong en kan zo instromen in de basisschool in de eerste klas of tegenwoordig in groep 3 geloof ik.

Werk is geen probleem omdat wij zelfstandig werken vanuit huis.

Hoe is de overgang verlopen van de kinderen vanuit Spanje naar NL?Zijn ze het Spaans verloren? Wat vinden ze fijner NL of Spanje? en waarom als ik vragen mag. Wat heeft jullie doen besluiten om terug te gaan? en bevalt het nu na een aantal jaren? Ik weet dat er vaak mensen terug gaan naar Nederland maar ik hoor er nooit iemand over praten..een soort van taboe misschien??

• Joke.

marjon schreef:

> Mijn eerste vereiste is een goede school. tja waar vind ik

> deze..hoe zijn jullie daar achter gekomen? Wij denken

> misschien eerst aan een internationale school omdat onze

> kinderen nog nooit nederlands hebben gehad en de oudste zit

> in de op een na laatste klas van de basisschool. mijn andere

> dochter is nog jong en kan zo instromen in de basisschool in

> de eerste klas of tegenwoordig in groep 3 geloof ik.

Dat je kinderen geen nederlands kunne, beperkt al je mogelijkheden.

Of ze zullen net als buitenlandse kinderen vanaf nul moeten beginnen op een “normale” school.

Mocht je dat doen : ik vond de Daltonschool in Almelo een hele goeie school.

Ik heb op internet gezocht naar allerlei soorten scholen.

En dan met name naar scholen die rekening met de kinderen en hun niveau houdt.

> Hoe is de overgang verlopen van de kinderen vanuit Spanje

> naar NL?

Wij zijn niet vanuit Spanje terug gekomen.

Maar vanuit een thuisland in Zuid-Afrika.

Mijn kinderen vonden het moeilijk om de hele dag schoenen aan te moeten en meer kleren.

Ook vonden ze de opmerkingen over hun taal (ouderwets nederlands) niet leuk.

Maar ze hadden heel gauw vriendjes, vonden alle mogelijkheden van NL leuk (denk aan zwemmen, film, clubjes, verenigingen, speeltuinen, enz).

Ze pastten zich ook heel snel aan.

School was moeilijk voor mijn oudste ( toen 7 jaar), de jongste was toen bijna vier.

>Zijn ze het Spaans verloren?

Mijn kinderen zijn vrijwel al hun herinneringen aan Afrika verloren, maar ze waren dan ook een stuk jonger.

Wel hebben ze veel meer een talenknobbel en pikken alles veel makkelijker op.

We zijn na een jaar verder gegaan naar Noorwegen.

De oudste (17) kan nu noors, nederlands, engels, spaans en leert nu japans.

De jongste (14) kan nu ,, ,, ,, ,,

>Wat vinden ze fijner NL of Spanje?

Zij vonden toen Nederland fijner.

Maar de motivatie zal heel anders zijn dan voor jouw kinderen.

Nu, vandaag de dag studeert de oudste op Gran Canaria en zal de jongste daar over ander half jaar heen gaan.

Waarom? Het klimaat, de andere sportactiviteiten (zon, zand, water),zich prettiger voelen onder de zon en waar het warm is, andere mentaliteit.

De oudste komt trouwens wel over anderhalf jaar terug naar NO, maar dat heeft meer met studiemogelijkheden te maken.

De jongste wilt na GC naar NL om daar te studeren.

> Wat heeft jullie doen besluiten om terug te gaan?

Het geweld (toen) en de kwaliteit van de scholen.

>En bevalt het nu na een aantal jaren?

Wij kregen weer de kriebels binnen een jaar en verlangden terug naar stilte, natuur en vrijheid.

> Ik weet dat er vaak mensen terug gaan naar Nederland

> maar ik hoor er nooit iemand over praten..een soort van taboe

> misschien??

Ik denk dat het het gevoel is ………..met je staart tussen je benen terugkeren.

Of dat men dat gevoel je probeert aan te praten.

Niet dat ik het zo voelde, hoor.

Ik vond het gewoon door het geweld niet meer verantwoordelijk tegenover de kinderen om daar te blijven.

Het was niet omdat we er niet konden aarden.

Het is dan wel geen Spanje, maar ik hoop dat je het toch goed vond dat ik reageerde. :)

Joke.

• Stippel

Hoi Joke,

Wij zijn na 4 jaar teruggekeerd uit Aruba. Onze verhuizing daarheen was puur op basis van ‘wat zou het leuk zijn om eens een aantal jaren in het buitenland te werken’. Wij waren dus al niet op zoek naar een nieuw definitief thuis en het heeft bij ons vanaf het begin al voorop gestaan dat we, als de kinderen wat groter zouden zijn, terug zouden keren. Ik vond het daar ook lastig om te wennen aan het klimaat (te warm voor mij), de afwezigheid van seizoenen, de kleine mogelijkheden voor mij op de arbeidsmarkt, afwezigheid van familie (snotterdesnot), de afwezigheid van extra mogelijkheden voor onze zoon in het onderwijs (heeft het syndroom van Asperger). We hebben het daar heel leuk gehad en beschouwen het ook absoluut niet als een mislukking dat we teruggekeerd zijn.

Wat vinden de kinderen moeilijk: Kleren en schoenen dragen, afwezigheid van ‘de zee om de hoek’.

Wat vinden ze leuk: dat vriendjes en vriendinnetjes in dezelfde straat wonen en dat je lopend naar school kunt.

Papiamento: dat spraken ze dus alle 3, nu weten ze er niks meer van. Spijtig! Ze kregen op school ook wel te horen dat ze NL spraken met ‘n ’zonnig nederlands' accent (zoewart!)

Schoolkeuze: klein dorpsschooltje met 1 groep per leerjaar. Is wonder boven wonder een gouden greep geweest. Het lijkt me inderdaad moeilijk als je kinderen geen NL spreken. Wat misschien voor je oudste een optie is: steeds meer middelbare scholen bieden tweetalig onderwijs aan (vooral op VWO-niveau maar ook steeds meer op de HAVO). Kinderen krijgen dus voor vrijwel al hun vakken les in ‘t Engels. Middelbaar onderwijs hoeft dus niet perse op ’n internationale school.

Ons bevalt het na 3,5 jaar nog steeds prima in Nederland. Maar ik ben dan wel zo'n nerd dat ik me bezighoud met andere mensen die nog willen gaan vertrekken, anders zou ik die berichtjes hier niet lezen! Het heeft mij trouwens net zo goed 'n jaar gekost om me hier weer thuis te voelen.

Succes met alles!