Een jaar naar het buitenland, wonen en werken

• Ilse

Hallo allemaal

Wie van jullie heeft er ervaring of kennis mbt tijdelijk wonen en werken in ‘het buitenland’ (even ongeacht welk land dat is)?

Op mn 18e heb ik een jaar in de VS gewoond en daar highschool gedaan, was een superervaring. Nu ben ik een stukje ouder (30 en mn man 35) en lijkt het ons nog steeds een superervaring om een jaar in een ander land/cultuur/omgeving te wonen en te werken. Maar..hoe pak je dat aan?

Ik kom op internet wel vanalles tegen voor jongeren om ergens tijdelijk te werken en dingen om écht te emigreren, maar niet dus om een jaar ergens te wonen en te werken. En dan heb ik t dus niet over backpacken en druivenplukken ofzo, maar een jaarcontract bij een bedrijf ergens.

Ik weet het, het is allemaal erg vaag enzo, maar ja, je moet ergens beginnen he. Het avontuur trekt, maar dan wel op een beetje zekere manier.

Iemand ideeën? Dan hoor ik ze graag.

Alvast bedankt

Ilse

• Willem

Eerst maar eens op papier zetten welke opleidingen en werkervaring jullie hebben, welke landen jullie graag zouden willen uitproberen, uitrekenen hoeveel geld je nodig hebt enzovoorts.

Daarmee weet je al veel duidelijker waar je aan toe bent.

Maar ergens zo maar een jaar werken? Daar zitten niet veel werkgevers op te wachten kan ik je vertellen.

• Ilse

Hallo Willem

Bedankt voor je reactie. Dat veel werkgevers daar niet op zitten te wachten, zeg je dat uit ervaring? Specifiek voor bepaalde landen of in het algemeen? Mijn man is in Nederland freelancer en heeft eigenlijk alleen maar korte klussen, een jaar is dan eigenlijk al best lang. Woon jij zelf in ‘het buitenland’?

• Joke.

Je hebt een site Expart of zonder r?

Er is ook elk jaar een beurs voor mensen die in het buitenland willen werken/wonen en weer terug willen.

Zoek maar even op dat woord op Google.

Joke.

• Willem

Ik woon in Noorwegen en ik kan je vertellen dat klussen vinden, tenzij je echt hele specifieke vaardigheden hebt in een niche, in een land waar je de taal niet spreekt erg lastig is.

Dan heb ik het nog niet eens over de taalaspecten, visums, huisvesting, sociale verzekeringen enzovoorts enzovoorts.