De nieuwjaarsviering........

• Joke.

Nou, hoe wordt het nieuwe jaar bij jullie ingeluid?

Voor iedereen een heel goed jaar toegewenst!!! :D

Joke.

• pat

Bij ons in Argentinie heb je natuurlijk de asado(barbecue) en de sandwiches, met wijn. Vooraf heb je nog de mate.

Na 12 uur, dus na het vuurwerk, drinken ze de champagne dikwijls met ananassmaak. Wat hier nogal anders is, het begint allemaal pas rond 10 uur ´s avonds. Evenzeer een heel voorspoedig en gezond 2006 toegewenst.

Pat

• margje de vries

Hier werd ie in NL ingeluid… met veel hollandse hapjes… maar met het vooruitzicht

op een volgend nieuw en spannend jaar in Australie…

• Joke.

Klinkt goed, Margje.

Dat zal er heel anders aan toe gaan daar. :)

Joke.

• Joke.

Het zal in het begin wel even wennen zijn geweest, pat?

Champagne met ananassmaak klinkt lekker.

Is het net als in Zuid-Afrika op z'n heetst in december?

Wordt er redelijk wat (sier)vuurwerk afgestoken of alleen wat knallen en lichtkogels?

Joke.

• pat

Wel Joke,

Verleden jaar waren we voor het eerst in Argentinie, toen nog op vakantie bij vrienden en in Buenos Aires. Het eten en de drank zijn gelijk maar het vuurwerk is ginder toch wat groter. Hier in Cordoba is het allemaal wat kleiner maar er wordt toch ook siervuurwerk afgestoken, zei het veel minder dan in BsAs.

Het is hier net als bij jullie in Zuid-Afrika volop zomer, maar weer is er veel verschil met BsAs, daar is het 30 graden en heel vochtig, ook ´s nachts. Hier is het ook 30 graden overdag, maar de luchtvochtigheid ligt rond de 30%, dus zeer laag en ´s nachts koelt het hier heerlijk af tot een graad of 18.

Over de aanpassing gesproken, ik heb me nog nooit ergens zo snel aangepast als hier. Het enige rare is dat de kinderen bij de Kerstman op schoot gaan in T-shirt en niet helñemaal ingepakt en oh ja een duik in het zwembad met Kerst is ook eens wat anders.

Hoe gebeurt een en ander bij jullie?

Groetjes…Pat

• Fengzi

Hier in Yangshuo (China) vieren wij pas 29 januari nieuwjaar (het jaar van de Hond)

• Joke.

Ik woonde in een thuisland.

Bloedheet en bij 40 graden oliebollen bakken. :)

Het eerste jaar wist je niet dat er een jaarwisseling was.

Je hoorde wat trommen en dat was het.

Het tweede jaar kwamen er wat knallen vanuit de verte.

Het derde weer wat meer.

Maar wij lagen gewoon om 22.00 in bed.

Dat is nu meer dan 10 jaar geleden.

Hier in Noorwegen wordt veel lichtkogels afgevuurd en siervuurwerk afgestoken.

We wonen in de natuur, maar aan de overkant van de sunde ligt het dorp.

Daardoor hebben we mooi uitzicht over het vuurwerk.

Wat wel grappig is , is dat er bij redelijk weer een paar mensen de bergen opklimmen om vanaf het hoogste puntje vuurwerk af te steken.

Ook roepen we hier “goed nieuwjaar” naar elkaar………de buren.

Buren die kilometers verderop wonen, op heuvels staan en met fakkels een plekje zoeken om alles te kunnen zien.

Wij vieren oud en nieuw thuis.

Met z'n vieren.

Maar we hebben het wel eens met noren geviert.

Lange eettafels, wijn op tafel en de sterke drank eronder.

Op zich wel gezellig, maar ik heb er toch wat tegen dat mensen pas losser worden als ze drank op hebben.

Misschien als mijn meiden kerst en oud en nieuw ergens anders vieren, dat ik het dan nog eens probeer.

Maar ook dan denk ik dat ik liever samen met manlief thuis blijf. :)

Joke.

• pat

hoi Joke,

ik wist niet dat jullie nu in Noorwegen woonden. Ik ben er zelf nog nooit geweest maar ik ken er wel redelijk veel en sommigen zelfs redelijk goed. Ik heb bijna 2 jaar lang verbouwingswerken gedaan voor Noren in Spanje en ik heb heel goede ervaringen met hen. Wat wel opvalt en dan vooral bij jongere Noren is inderdaad het drankgebruik of misbruik maar net hoe je het wilt noemen. En inderdaad de tongen komen sneller los na een paar flessen wijn of bier. Maar ik denk dat dit de manier is om hun koele kijk op de wereld te vergeten. Maar inderdaad doseren kunnen ze moeilijk.

Ik vind het nog steeds jammer dat ik enkele jaren geleden geen trijd had om op de uitnodiging van een van mijn klanten in te gaan. Hij woont boven op een fjord met zicht op de oceaan.. Maar ja… je kan niet alles hebben in het leven, nietwaar???

Groetjes…Pat

• Joke.

Soms moet je keuzes maken. :)

Jammer dat je het aanbod toen niet aangenomen hebt.

Drie en half jaar in een thuisland.

Nu negen jaar in Noorwegen.

Het is niet met elkaar te vergelijken.

Waar voelde ik me meer thuis?

In het thuisland.

Maar het geweld was toen veelste erg.

Ik denk ook dat mijn kinderen veel betere scholing en veiligere opvoeding hier in NO hebben gehad.

Je vindt wat en je laat wat.

Joke.