waarnaartoe

• `natasja

probeer het tijdschrift;ajuus… is een heel leuk blad vol verhalen en ideeen over nederlanders die geemigreerd zijn naar alle werelddelen. misschien kan je daar wat inspiratie van krijgen.ik wel. ben ook bezig om weg te komen maar heb 2 kinderen , dus dat vraagt nogal wat voorbereiding. verder als tip ,neem je tijd.

• pat

Hoi Ilsje,

contacteer ons op ons e-mailadres pajami@arnet.com.ar

Groetjes

Pat

• Willem

Zodra je vertrekt uit Nederland heb je al een grote schadenpost opgelopen in verband met een toekomstige terugkeer naar Nederland (sociale wetgeving, opbouwen van jaren enzovoorts).

Verder is het in de meeste landen buiten de EU er moeilijk binnen te komen en zul je er de eerste jaren wat betreft levenskwaliteit (woning, inkomen enzovoorts) erg op achteruit gaan.

Emigreren kosten meerdere tienduizenden EUR bij twee mensen die volledig emigreren naar bijvoorbeeld Nieuw-Zeeland (niet echt warm), Canada (niet warm) of Australie (dat is wel warm) en het gehele traject duurt gemiddeld 2 tot 3 jaar. Landen zoals de USA (ook warm op veel plaatsen) lukt alleen met veel geluk via een loterij en landen zoals Zuid-Afrika (warm) is nagenoeg onmogelijk tenzijn met heel veel geld of met het geluk dat je er een baan weet te bemachtigen.

Als je al niet weet waar je heen wilt is het erg moeilijk en zou ik het afraden. Ook beslist wanneer je arbeidsongeschikt bent. Veel landen voeren een medische keuring uit op emigranten en wanneer je niet gezond bent werkt dat tegen je of wordt je zelfs emigratie ontzegd.

Dus in jullie geval zou ik me beperken tot Spanje, Portugal, Zuid-Frankrijk en Italie. Daar kun je nog wel een experiment wagen.

• Ilsje

Hoi Willem

Qua schadepost bij terugkeer…we hebben nu ook allebei geen rechten op sociale wetgeving of wat dan ook, hij is freelancer en ik huisvrouw.

Mijn arbeidsongeschiktheid zal geen probleem opleveren bij keuringen ofzo. Klinkt vaag, maar is wel zo. Het speelt ook geen grote rol in m'n leven, omdat ik bijna alles nog kan, alleen werken niet. Helaas.. En nee, ik ben daardoor geen onterechte wao trekker of wat dan ook, want ik heb geen uitkering.

Qua praktische zaken blijven we dus ook zeker aan de EU denken. Is gewoon een stuk makkelijker om naar toe te verhuizen. Maar dat wil niet zeggen dat we onze ogen en oren niet open houden wat betreft andere landen. Daarom vind ik het ook super dat er zo fijn gereageerd wordt hier, heel erg leerzaam!

Dus bedankt weer!

Groeten

Ilsje

• Ilsje

HOi Natasja

Bedankt voor je reactie. Ja met kinderen vraagt het allemaal een iets andere aanpak natuurlijk, wij zijn met zn 2tjes dus dat is wat makkelijker. Maar we nemen ook de tijd hoor, het liefste zou ik morgen al vertrekken, maar dat zou nou eenmaal niet verstandig zijn.

Waar zou jij naartoe willen?

Ik ga op zoek naar de Ajuus, bedankt voor de tip

Ilsje

• katja

waar kun je de ajuus kopen? want ik heb hem nog nooit gezien.

• Joke.

Ik vond zelf Cyprus een heel prettig land.

Vriendelijke, niet opdringerige mensen.

Deel van de EU.

Warm weer met een lekker windje.

Niet te lang vliegen.

Ook al woon ik er zelf niet. :)

Als je een uitkering geniet, dan zou ik in ieder geval proberen terecht te komen waar dat gewoon door zal gaan.

Ik weet niet welke landen je zelf ooit bezocht hebt en die je bevielen?

je schreef ergens dat afstand geen probleem is, met een paar uur ben je ergens anders.

Maar geloof me op de lange duur ervaar je dat anders.

Niet alleen het vliegen, maar ook het reizen door het land zelf om bij een vliegveld te komen en natuurlijk de prijs.

Sterkte met het uitvinden en ………..uiteindelijk zal je het zelf moeten ondervinden. :)

Joke.

• Ilsje

Ik heb de Ajuus vandaag in een ‘betere boekwinkel’ gekocht. Kost 4.50

• Ilsje

Hoi Joke

Bedankt voor je reactie

Ik heb geen uitkering, dus dat speelt geen rol.

Het liefste zou ik naar Amerika of Canada gaan, maar dat is gewoon erg moelijk om daar binnen te komen. We neigen nog steeds het meeste naar Spanje, maar zijn toch niet helemaal overtuigd.

In Europa ben ik in de meeste landen wel geweest, maarja, vakantie is toch even een ander verhaal dan wonen natuurlijk he.

Woon je zelf ook in het buitenland?

Groetjes

Ilsje

• Joke.

Ja, ik woon nu in Noorwegen.

Heb ook nog ruim drie jaar in een thuisland in Zuid-Afrika gewoond.

Venda om precies te zijn.

Ik zou wel half om half willen.

De helft van het jaar warm en de andere helft in een gematigd land.

Maar ja………..

Joke.