waarnaartoe

• Ilsje

Hallo allemaal

Al vele jaren denken wij aan emigreren.

Wegens gezondheidsproblemen, heb ik vooral erg de behoefte aan een warmer land, mildere winters en vooral meer zon/daglicht.

Daarnaast willen wij gewoon graag weg uit Nederland, wegens persoonlijke issues en de algemeen gehoorde ‘verloedering’ zeg maar. Maar voornamelijk gewoon persoonlijk.

Tja, waarom ga je dan niet, zul je zeggen? Nou euh, we weten eigenlijk niet zo goed waarnaartoe. Misschien vinden jullie dat stom, maar het is zo.

We denken aan een hele tijd aan Spanje, maar zijn toch een beetje terughouden ivm de lage lonen en steeds hoger wordende lasten. Een huis huren daar staat in geen verhouding tot de lonen, dus wordt het heel moeilijk. In NL leven we vrij comfortabel, van een goed loon.

Het is waarschijnlijk een onmogelijke vraag, maar ik ga m toch stellen. Wie kan een land of regio aanraden?

**Goed/Warm Klimaat

**Niet al te duur in levensonderhoud (goedkoop is teveel gevraagd vermoed ik)

**Veilige economische/politieke situatie

Ik zoek niet naar het paradijs op aarde, want dat bestaat toch niet, maar ik wil gewoon graag eens van anderen horen hoe zij eea ervaren, met name welke landen dus.

Ik hoop op reacties.

Ilsje

• Stippel

Hoi Eelz,

Ik heb zelf een tijdje op Aruba gewoond en dat komt wel redelijk in de buurt van wat jij zoekt, denk ik. Fatsoenlijke medische zorg, fatsoenlijk economisch klimaat, behoorlijk veilig, stabiel klimaat etc. Goedkoop: nee, maar vergelijkbaar met Nederland. Ga er eens lekker op vakantie en orienteer je op werk, dat gaat 't beste als je daar al bent. Als je een werkgever vindt die je aan wil nemen, kan hij ook je verblijfsvergunning aanvragen.

Ik ken ook diverse mensen die er om gezondheidsredenen (spierziektes, psoriasis)wonen en die willen er nooit meer weg.

Succes!

• pat

Hallo Ilsje,

natuurlijk zijn het mijn zaken niet maar over welke gezondheidsproblemen gaat het, want dat is toch erg belangrijk om een regio aan te raden. Wij wonen in Argentinie.

Ik denk dat dit land je alles kan geven waar je om vraagt in je mail en zelfs relatief lage prijzen voor levensonderhoud. Ook wonen is hier nog steeds goedkoop.

Heb je interesse, laat het dan even weten via het forum. We kunnen dan rechtstreeks verder mailen.

Patrick

• Willem

De eerste vraag is altijd:

1) hoeveel vermogen kan ik vrijmaken;

2) welke landen zullen mij zonder meer toegang verlenen;

3) ben ik in staat een nieuwe taal en cultuur op korte termijn te beheersen;

4) hoe ver wil ik op afstand van Nederland wonen (tijdsverschil, uren vliegen).

Daarmee kom je al snel tot de conclusie waar je heen kunt.

Succes.

• Ilsje

1. Vermogen…hmm niet veel. We zullen in dat land ook gewoon moeten werken voor ons geld. We hebben natuurlijk wel wat spaargeld, maar geen geldboom ofzo.

2. Tja, dat is dus m'n grote vraag eigenlijk. Hoe kom ik daar achter? Binnen de EU zal het meestal wel lukken, maar daarbuiten? Hoe kom ik er achter welk land strenge en minder strenge eisen heeft? Iemand daar ervaring/tips mee?

3. Ja ik denk het wel. We zijn allebei in elk geval zeer gemotiveerd om te integreren, willen inburgeren, taal en cultuur leren etc. Het zal vast moeilijk worden, maar dat is niet erg. Als we er een beter leven door kunnen opbouwen, hebben we het er voor over.

4. Dat is eigenlijk geen issue. Met de moderne techniek is elk land wel bereikbaar, paar uur vliegen en je bent ergens anders.

Misschien dat het zo wat duidelijker is?

Even ter info, mijn man werkt in de IT en ik ben arbeidsongeschikt. Ik werk wel wat, maar niet veel (kantoorwerk enzo). We hebben geen kinderen en zijn allebei dertigers.

Hartelijk bedankt voor het meedenken!

Ilsje

• Ilsje

Hallo Stippel

Dankje voor je reactie. Misschien kun jij me wat meer vertellen wat er zoal nodig is om naar Aruba te verhuizen, eisen, vergunningen etc?

Bedankt

Ilsje

• Ilsje

Hallo Pat

Bedankt voor je reactie. Ik zou graag meer horen over jouw ervaringen in Argentinie.

Mijn gezondheidsproblemen vind ik iets te persoonlijk om zo op dit prikbord te zetten, misschien later in een prive mail?

Groeten

Ilsje

• Jurgen

Hoi Ilsje,

Als je zelf niet weet waar je naar toe wil, zal een uiteindelijke emigratie je erg slecht bevallen, denk ik. Zo links en rechts ken ik een hoop expats (ik ben er zelf ook een), en als ik zo in mijn omgeving kijk, zijn de meeste succesvolle expats (d.w.z. degene die ‘gelukkig’ zijn), degenen die helemaal ‘maf’ zijn van hun nieuwe land (meestal plakkers die na een vakantie verliefd zijn geworden op het land), een geliefde achterna zijn gereisd, of gewoon veel geld tot hun beschikking hebben.

Het is ook een wereld van verschil of je naar een ander continent gaat (bijv. afrika of zuid-amerika) of binnen europa blijft. Als ik jullie situatie bekijk, zou ik een aantal maanden vrij nemen (onbetaald verlof ofzo) en lekker gaan reizen. Bekijk eens een aantal landen, proef de sfeer en de cultuur. Maak desnoods van te voren contact met de NL's die er al wonen (is prima te doen via de prikborden van de landenpagina's). Zij kunnen je het land laten zien zoals het echt is, en geloof me, ergens als toerist rondhobbelen is echt wat anders als er wonen/werken en je dagelijkse boodschapjes doen.

Overigens als IT'er zijn er in de wereld hele leuke (en goedbetaalde) jobs te vinden.

Gr.

Jurgen

• Ilsje

Hoi Jurgen

Bedankt voor je reactie. Voor een groot deel ben ik het met je eens, zomaar een land kiezen zal geen stabiele keuze zijn. Maar voor een eerste stap, kan het nooit kwaad toch? Als we enigszins ideeën hebben waar we heen zouden willen, zullen we ook zeker eerst een wat rond gaan kijken, reizen, onderzoeken etc. We gaan niet over 1 nacht ijs en zullen niet zomaar op de bonnefooi gaan. Daarvoor hebben we in NL teveel zekerheden opgebouwd.

Aan de andere kant, je kan moeilijk de hele wereld afreizen naar elk land. Daarom is dus ook dat internet weer zo ideaal. Mensen die deze ervaringen al hebben en die ons kunnen vertellen waar zij tegenaan lopen of waar ze juist zo blij van worden. En misschien komen er landen voorbij waar we zelf nog niet aangedacht hadden.

Mijn man is overigens freelancer, dus vrij nemen zou zoweizo geen probleem zijn. Nadeel daarvan is dan wel weer, dat elke maand dat je geen inkomen hebt en wel uitgaven, gaat ten koste van het spaarpotje voor emigratie natuurlijk.

In elk geval, bedankt voor het meedenken. Ben je zelf ook emigrant?

• Jurgen

Yep, woon nu nu al weer 3 jaartjes op Malta. Is niet het meeste ideale land, maar het heeft genoeg voordelen dat je mij nooit meer terug zal zien in NL ;)

gr.

Jurgen