Hallo Ingrid,
Ook wij deden die stap een kleine 4 jaar geleden, wel eerst naar Torrevieja en daarna naar Elche. Ondertussen zijn we echter weggetrokken uit Spanje om verschillende redenen.
Een van de redenen zijn de scholen in Spanje waar je zeker aan de Costa Blanca een groot probleem hebt met het grote aantal buitenlanders waardoor de kwaliteit van het onderwijs dikwijls erbarmelijk slecht is. Ook heb je het fenomeen Valenciano in de Comunidad Valenciana. In de school waar ons zoontje ging waren er zelfs klassen waar enkel les gegeven werd in deze streektaal of zeg maar dialect.
Anderszijds heb je de verslechterde economische toestand aan de Costa Blanca, die kan je wel eens parten spelen in het zoeken naar een goede job. Natuurlijk is de toestand niet erg rooskleurig in onze landen maar aan de Costa spreekt men van een werkloosheidsgraad van 15%. Tel daar nog bij dat je in de streek waar je naartoe wil een enorm aantal illegalen hebt die allemaal hun graantje meepikken.
Een derde probleem, en dit zal ongetwijfeld tegengesproken worden door anderen die reageren, is het feit dat de Spanjaarden ons liever zien gaan dan komen, uitzonderingen bevestigen uiteraard de regel. Ze houden NIET van de buitenlanders welke taal ze ook spreken, ook als ze Spaans praten, vraag maar aan de vele Zuid-Amerikanen in Spanje.
Een ander groot probleem is de criminaliteit, vooral de inbraken en autodiefstallen.
De >Spaanse politie staat hier machteloos wegens gebrek aan personeel. Je zal in de streek dan ook geen enkel huis zien zonder de onvermijdelijke tralies en de driedubbele sloten op de deuren. Ik kan je zo een 100-tal adressen bezorgen van mensen die persoonlijk slachtoffer werden.
Ik wil je niet afschrikken met mijn mail maar je moet even stilstaan bij dit alles. Dat je wegwilt uit Nederland begrijp ik, maar juist naar die streek in Spanje?? Ben je er al geweest? Heb je gezien hoeveel mensen er proberen hun huisje te verkopen? Dit doen ze niet zonder reden.
Als je toch de stap waagt, aarzel niet contact te nemen. Ik kan je adresen bezorgen van enkele mensen die te vertrouwen zijn, die nog niet aangetast zijn door, zoals wij het noemen, het Costa Blanca-syndroom, wat erin bestaat zoveel mogelijk pakken met zo weinig mogelijk moeite van vriend en vijand.
Ik ben altijd bereid je vragen te beantwoorden.
Groetjes