emigratie naar Spanje

• Ingrid Ploeg

Binnenkort ga ik voor langere tijd (of voor altijd) wonen in Spanje in Torremendo een plaats in de gem. Orihuela prov. Alicante. Ik ga proberen daar een leven op te bouwen, werk zoeken etc. Zijn er mensen die ook deze stap hebben gewaagd lijkt me leuk kennis te maken. Groet Ingrid

• Mark soomers

Bericht is verwijderd door webmaster!

• pat

Hallo Ingrid,

Ook wij deden die stap een kleine 4 jaar geleden, wel eerst naar Torrevieja en daarna naar Elche. Ondertussen zijn we echter weggetrokken uit Spanje om verschillende redenen.

Een van de redenen zijn de scholen in Spanje waar je zeker aan de Costa Blanca een groot probleem hebt met het grote aantal buitenlanders waardoor de kwaliteit van het onderwijs dikwijls erbarmelijk slecht is. Ook heb je het fenomeen Valenciano in de Comunidad Valenciana. In de school waar ons zoontje ging waren er zelfs klassen waar enkel les gegeven werd in deze streektaal of zeg maar dialect.

Anderszijds heb je de verslechterde economische toestand aan de Costa Blanca, die kan je wel eens parten spelen in het zoeken naar een goede job. Natuurlijk is de toestand niet erg rooskleurig in onze landen maar aan de Costa spreekt men van een werkloosheidsgraad van 15%. Tel daar nog bij dat je in de streek waar je naartoe wil een enorm aantal illegalen hebt die allemaal hun graantje meepikken.

Een derde probleem, en dit zal ongetwijfeld tegengesproken worden door anderen die reageren, is het feit dat de Spanjaarden ons liever zien gaan dan komen, uitzonderingen bevestigen uiteraard de regel. Ze houden NIET van de buitenlanders welke taal ze ook spreken, ook als ze Spaans praten, vraag maar aan de vele Zuid-Amerikanen in Spanje.

Een ander groot probleem is de criminaliteit, vooral de inbraken en autodiefstallen.

De >Spaanse politie staat hier machteloos wegens gebrek aan personeel. Je zal in de streek dan ook geen enkel huis zien zonder de onvermijdelijke tralies en de driedubbele sloten op de deuren. Ik kan je zo een 100-tal adressen bezorgen van mensen die persoonlijk slachtoffer werden.

Ik wil je niet afschrikken met mijn mail maar je moet even stilstaan bij dit alles. Dat je wegwilt uit Nederland begrijp ik, maar juist naar die streek in Spanje?? Ben je er al geweest? Heb je gezien hoeveel mensen er proberen hun huisje te verkopen? Dit doen ze niet zonder reden.

Als je toch de stap waagt, aarzel niet contact te nemen. Ik kan je adresen bezorgen van enkele mensen die te vertrouwen zijn, die nog niet aangetast zijn door, zoals wij het noemen, het Costa Blanca-syndroom, wat erin bestaat zoveel mogelijk pakken met zo weinig mogelijk moeite van vriend en vijand.

Ik ben altijd bereid je vragen te beantwoorden.

Groetjes

• maria

Ook wij gaan weg na 14 jaar Spanje! Scholen daar zijn echt verschrikkelijk ouderwets, slecht onderwijs en heel erg veel drop outs. zie de site van www.pisa.nl Spanje is nummer 1 tesamen met griekenland en portugal ivm vroegtijdig schoolverlaten, daarbij komt nog de violencia ofwel geweld in en rond scholen.

Criminaliteit is enorm toegenomen en dit is ook een van de redenen dat wij weg gaan. Gewoon een inbraak is er niet meer bij….wij kennen veel mensen die overvallen zijn en zelfs vastgebonden en gemarteld. verschrikkelijk gewoon. “gelukkig” hadden wij gewoon een inbraak…

ik ben het helemaal eens met pat. ik denk dat je je goed moet orienteren in Spanje want ik weet dat 53% terug gaat binnen 2 jaar. om diverse redenen.

WW is nog steeds bijna twee keer zo hoog dan in Nederland en schommelt zo rond de 11 % terwijl Nederland iets heeft van 5.8%….

Als je kinderen hebt kun je beter verhuizen naar een rustig gedeelte van Nederland als je in Nederland woont. Hebben ze meer kansen op een fatsoenlijke studie en fatsoenlijk werk later…

Succes nog uit Spanje maar ben in aan het pakken voor de emigratie. hier nog wat info www.costablanca-news.com/news/spain.htm

• pat

Hoi Maria,

Ik ben blij dat ten minste niet iedereen oogkleppen opheeft en de waarheid durft zeggen. Er moesten er meer van dat soort zijn. Waar trekken jullie naartoe. Wij zitten in …Argentinie, nogal wat anders dan Spanje.

Pat

• Sander

Als informatie nodig hebt over emigreren naar Spanje raad ik je aan op Latravia.com te kijken. Hier staat de meeste en belangrijkste info gebundeld over het emigreren naar Spanje. (barcelona, madrid, valencia, Andalucie etc)

• hannie

hoi,

ben jij toevallig ingrid van ploeg hondensport want dan ben ik familie van je en wil graag contact.

groetjes

hannie