tja, wel veel redenen om niet te blijven en bijv. naar Noorwegen te gaan een niet EG land, zonder euro, intussen ongeveer net zo duur als Nederland door de euro
veel leesplezier ;-)
- ik was al eerder in Duitsland 1994-1998 en als kind in Australië 1964-1968
- het valt me in west-Europa dat we voornamelijk gezien worden als consumenten ipv burgers, rondwandelende geldbeurzen met minimale rechten.
- voor de belasting en ambtenaren hetzelfde waarbij de burger(consument) alleen maar een onmenselijke speelbal lijkt te zijn, natuurlijk zijn er menselijke ambtenaren maar die moet je met een microscoop zoeken, en natuurlijk moeten zij ook gehoorzamen aan het regeringsbeleid anders verliezen ze hun baan of aanzien, ongehoorzaamheid wordt zwaar gestraft volgens ongeschreven regels
- je betaalt net als onroerend goed belasting over je huis (wat oorspronkelijk bedoeld was tijdelijke opvulling van een gemeentelijke tekort, waarvan al lang bekend is dat het dit doel niet meer dient) die al betaald hebt met btw en velerlei andere toeslagen zoals milieu etc én ook inkomen hebt waar je al belasting betaalt en btw over producten en oa. vuilnis ophaal toeslagen
- als je te laat je aangifte inlevert dan kost dat ca 140 euro, het 2e jaar het dubbele, als je als ondernemer dat maandelijks doet en 1 dag te laat bent dan kost dat ook 120 euro, diverse (vele) keren raken aangiften verdwenen bij de belastingsdienst of totaal verkeerd overgenomen in het systeem, er zijn geen sancties mogelijk, je krijgt geen cent extra of als vergoeding van je verloren tijd dat je opnieuw er achteraan moet, terwijl hun constant in loondienst zijn en van daaruit langzaam kunnen oordelen en doen wat ze willen, waarbij heel veel ook geautomatiseerd (reacties) zijn
- het gebruik motorvoertuigen is ook waanzin, je betaalt al als het op je naam staat ook al staat die in de garage, heb je meer als 1 zoals ik dan betaal ik voor alle drie wegenbelasting maar ik kan maar 1 tegelijk berijden, de dieseltoeslag is waanzin, meer dan het dubbele terwijl de dieselbrandstof zo duur is dat ik omgerekend meer dan 50.000 km per jaar moet rijden om alleen maar kiet te spelen in vergelijk met benzine dat was enkele jaren terug maar ca 15.000 km, maar als ik een maand geen km rijd moet ik tóch betalen,als staat die een tijd in de garage ook, als je geen APK laat doen kost je dat (automatisch administratie systeem) 75 euro per kwartaal, naast als je ook aangehouden wordt dan extra, terwijl het APK systeem als 2e werd in gevoerd om de garage genoeg werk te verschaffen, intussen is het wagenpark al zo goed dat het rustig 1x in de 2 of 3 jaar kan maar ja, levert geld op he. Wel gek he dat de wegenbelasting niet in de brandstofprijs zit zoals in andere landen, dat zou veel eerlijker zijn en betalen de vele buitenlanders die de wegen gebruiken ook mee, maar nee dan verliezen ze de megaverdiensten op de straftoeslagen als iemand iets te laat (1 maand) betaalt.
- laatst verkocht ik mijn auto voor de sloop, met overschrijving ging het fout dit kostte mij bijna 1000 euro extra voor een sloopauto, het is me opgevallen dat meerdere sloperijen ontzettend bang waren van de de diverse instanties en dat er niets geregeld kon worden, natuurlijk heb ik bezwaren ingediend maar kreeg geen antwoord of een dom briefje van ambtenarij wat ook opviel was dat ik binnen 6 weken moet reageren om vervolgens een reactie te krijgen dat ik minstens 6 maanden moet wachten tot mijn zaak in behandeling wordt gebracht
- intussen lijkt de Staat een goed geoliede en zeer winstgevende bedrijf te zijn (euhh zonder winstoogmerk met het geld van wie ook al weer?), die zelfs geld van de burgers kan wegzetten bij buitenlandse investeerders en kwijtraken,terwijl een immense groep bijv invalide mensen maar weggestemd worden of heel lang moeten wachten op hun aanpassing waar ze recht op hebben en voor verzekerd waren, valse beloften dus.
- valt het niet op dat als je een rekening vergeten hebt of door hoge andere kosten even niet kunt betalen dat de inkassohaaien je immense bedragen opleggen, alsof je dat ineens wel kan betalen, officieel mag maar 15% kosten berekend worden maar wel vaker gaat dat tot 200% los van de gerechtskosten waar blijkbaar meer ruimte voor is in de rechtbanken dan voor de rechten van een ‘burger’, de Staat hoort ons enigszins te beschermen tegen zulke maar dat gebeurt niet intussen reizen die incassobureaus als paddenstoelen uit de grond en krijgen steeds meer macht door hun rijkdom over de ruggen van de pechhebbenden die ook huis en haard verliezen om soms niks. Ook de incasso van de belastingsdienst is niet anders.
- als je een huurwoning hebt blijk je een ‘mindere’ mens te zijn als iemand met een koopwoning, als er een klacht komt dan vliegt een woningstichting voor die woningeigenaar terwijl de betalende huurder gediscrimineerd wordt met ‘ja wij moeten aan onze naam denken’ en blijkt dat een eigenaar wel druk kan zetten op een huurder via de woningstichting maar andersom is er geen druk mogelijk op de eigenaar
- sinds 2002 dat de euro gehanteerd wordt, zonder resolutie zoals in andere landen, zijn de prijzen meer dan verdubbeld maar niet alle lonen en vooral niet uitkeringen bijv een bijstanduitkering was in 2001 ca 1650 gulden en in 2002 750 euro, inmiddels 850 euro, maar alle gulden prijzen (getallen) zijn wel wel euro geworden dus dan zou de bijstand 1650 euro moeten zijn, intussen is de zorgverzekering erbij van ca 50-100 per maand (incl subsidie) per persoon dus voor een echtpaar alleen al 200 minder van 1150 als je tandverz. en verder geen luxe aanvulling hebt. Onlang gaf de staat toe dat inderdaad de prijzen met maximaal 20% zijn gestegen, tja zeker in een Nederland van een andere planeet, daarin is heel duidelijk dat ze in Den Haag geen realiteitsbesef hebben als ze die ooit hadden, behalve dat ze met ons geld kunnen spelen voor wat ‘zij’ nodig vinden ipv waar ze voor aangesteld werden als ‘vertegenwoordigers’. In Noorwegen zit de hele Zorg in de 35% dat van de loon wordt afgehaald, daarnaast mag je wel andere of extra zorg kiezen, dan betaal je extra maar dat is doorgaans veel minder dan wat je hier betaalt.
- de politie is helemaal waanzin, exorbitante bekeuringen, voor een gordel 90,- is 200 gulden, voor even rijden over de vluchtstrookstreep (dus niet ‘erop’) 200,- dus 440 gulden, en ga maar door, kinderen die andere kinderen verkrachten of met een wapen steken krijgen geen straf, 10.000 criminelen die gewon rondlopen omdat de gevangenissen vol zitten, kinderen die psychische hulp nodig hebben worden in gevangenissen ondergebracht niet separaat met met andere waarbij enkelen gewoon verkracht en getraumatiseerd werden zonder de beloofde hulp in the first place. waar gaat dit heen? Als je een aangifte hebt wordt je vaak gebagatelliseerd, voor minderwaardig gezien en niet serieus genomen, dus al die bekeuringsgelden komen niet terug maar gaan ergens anders heen? Je wordt flink bekeurd al bij 3 km per uur teveel, maar wat krijg je terug als je zolang in de file staat, de staat kan doen wat die wil, zijn onaantastbaar en onfeilbaar?
- veiligheid op straat en in allerlei (zorg)instellingen is ver te zoeken ondanks de ca 80% (35& inkomstbel.premies,ca 10-15% zorg-+aanvull.verz., zie onder) belasting die de gemiddelde burger (o ja consument) inlevert. Als je bedreig wordt dan doe je alleen mee met de statistieken, voor iets van 1-5 minuten moet je 6 uur naar het bureau om verklaringen op te stellen en ca 3 uur nagesprekken, maar die andere loopt lachend weg, zelfs als er opnames zijn van de gebeurtenissen, de computer is wel gevuld met een boel info van de slachtoffer als dader.
- accijnzen en toeslagen? bij brandstof 75%, rookartikelen 90%, spaarlampen 33%, motorvoertuigen 35% BVB, velerlei milieu heffingen 10%, btw over bijna alles 19%, gemeentelijke vuilnis etc toeslagen 3% , energie etc toeslagen ca 10%, en ga maar door
- mensen die een schuldsanering hebben ogen jaren lang niet emigreren, mensen die tijdelijk in een inrichting zaten (al was het alleen voor overspannenheid), worden (qua emigratie) niet toegelaten in andere landen zoals USA, Spanje e.a. Wel gek he dat priveinfo helemaal nooit prive is, etc
- al opgevallen dat op o.a. de A1 op sommige punten er tientallen camera's staan om de 150 meter, waarvoor waartoe, en van wie zijn geld, kosten 100.000,- per stuk, waarom elke 0,5 of 1 km o ja voor de files, tja geen overzicht over 1 km? o ja als er mist komt 10 keer per jaar? etc o nee voor die boeven uit/naar het buitenland aha controle van 95% burgers voor die 5% criminelen die amper gepakt of gestraft worden. dus stel 1% écht gestraft dan moet 99% de mega rekeningen betalen
- media zoals tv, zoveel reklame en en zoveel manipulatie tijdens en dan ook nog al die berichten tussen de films of uitzendingen door, het houdt niet op, elke 20 minuten (sbs6) soms elke 15 minuten, elke 15 minuten bij discovery/nat.geografic etc,dus 4x per uur dat ca 15-20 min.vult waarbij de programma's ook nog vaker herhaald worden in een week of dag, en dan die seksprogramma's na 0.00 uur waarom bijv. 8 zenders net als de tv-shopping ook ca 8 in de ochtend lijkt wel alsof het gratis is, en die hele dag herhalingen van het nieuws die ook nog zoveel keer per uur op andere herhaalt wordt, ziet je zo op 400 keer herhaling per dag, tja je zou wat kunnen missen, naast dat er ook nog kranten bestaan, blijkbaar ben je verplicht om het nieuws te horen/zien/lezen geprogrammeerd worden door wat een paar mediamogols vinden etc etc etc
- tja zal bijv Noorwegen zoveel anders zijn? in sommige dingen misschien, maar qua menselijkheid lopen 50 jaar achter maar wel op een positieve manier zoals menselijkheid in zorginstellingen, bij ouderen en gehandicapten, zorgpremies zitten in de 35% inkomstenbelasting, natuurlijk hebben ze olie zoals wij gas en veel meer hebben etc. Ik weet dat de ambetenaren intussen al trager maar nog steeds niet te vergelijken met 1 van de meest ‘welvarende’ landen ter wereld, tja ‘was’ dan. Ze hebben ook veel minder werkstress waardoor dit minder reflecteert in prive en op de weg, dus minder stress daar, de gemeenschap is ook opener tegenover elkaar zoals het hoort niet het individualisme die we hier geworden zijn door de prestatiedwang de onmenselijke industrie, staat en media (consumentalisering) waar alleen maar telt wat je hebt ipv wie je bent en bij een beetje fout je voorgoed (levenslang) een kruisje achter je naam krijgt
het is me opgevallen dat er wel eens cynisch of sceptisch gereageerd wordt, doe me een plezier en houdt het serieus, ik schreef het als wake-up en als antwoord van de initiator van deze vraag, alles hoeft niet perfect te kloppen maar ik heb wel moeite gedaan om het realistisch neer te zetten. Aanvulling zijn welkom.
succes met je thema Arenda
tja zover, dank je voor je aandacht en meedenken, Phred