Op reis of emigreren?

• Job

Hoi,

ik wil begin volgende jaar voor een periode (minimaal een maand of 4/5) op reis naar Thailand en misschien andere landen daar in de buurt, om daar te duiken en duikcursussen te doen.

Hoe lang ik precies weg blijf wil ik laten afhangen van hoe eea loopt. Met het duiken wil ik uiteindelijk instructeur worden, zodat het ‘reizen’ wellicht ‘emigreren’ wordt. Het lijkt er een beetje op dat wat ik van plan ben (voorlopig) ergens tussen emigreren en reizen in ligt…

Ik ben me dus aan het informeren op wat met mijn huurhuis te doen (onderverhuren of opzeggen?), of ik me moet uitschrijven of bv. bij vrienden moet laten inschrijven, verzekeringen, visa (als ik me hier uitschrijf, heb ik dan meer nodig dan een tourist-visum?) etc.

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik een beetje confuus aan het raken ben door de stortvloed aan info op internet, en ik weet niet zo goed meer waar ik moet beginnen.

Ik hou me bijzonder aanbevolen voor tips en suggesties hoe ik me door de uitzoek-regeltjes-brei heen kan worstelen en waar het best te beginnen!

Groetjes,

Job

• Willem

Ik zou alles laten zoals het is en gewoon op reis gaan.

Ruim voldoende budget in om iedere 2 / 3 maanden eens terug te vliegen.

En zorg ervoor dat je bij de Thaise ambassade nagaat hoe lang je daar mag blijven en wat je precies wel en niet mag doen. In de gevangenis zitten daar is geen pretje. En de wet overtreden is de wet overtreden, in dat geval helpt de Nederlandse regering je niet. Je hebt namelijk informatieplicht.

Om alles zomaar achter je dicht te gooien is erg extreem en kan voor grote problemen zorgen.

• Monique

Zou eerst eens op reis gaan en kijken of het je uberhaupt bevalt hier in Thailand. Werken kun je hier alleen met een workpermit. Heb je die niet en word je door de politie opgepikt, dan word je zonder pardon het land uitgezet (persona non grata). Toeristenvisum is moeilijk als je hier wilt wonen. Je zult in eerste instantie b.v. een 3 maanden toeristenvisum krijgen. Daarna zul je dan iedere maand het land uitmoeten om een nieuw visum te krijgen. Je hebt een non-immigrant visum nodig om b.v. je rijbewijs om te laten schrijven, brommertje te kopen enz. enz. Je kunt ‘ns bij het Consulaat in Amsterdam informeren naar een non-immigrant O visum (multiple entries). Die doen daar niet moeilijk over. Het is een jaar geldig en je moet iedere 90 dagen even ’t land uit. In principe is dit visum dus 15 maanden geldig. In de buurlanden van Thailand is ‘t moeilijk om bij de Thaise ambassade een non-immigrant O te krijgen, dus ’t beste in Nederland aanvragen. Tja en verder … 't stikt hier van de duikinstructeurs, dus of dat een goed idee is?!