Uitschrijven Bevolkingsadministratie.

• Wil

Hallo,

Is het verstandig om je uit te schrijven bij de bevolkingsadministratie als je gaat emigreren. Hoe zit het o.a. met een eigen huis en de aankomende basis ziektekostenverzekering?

heeft hier iemand ervaring met dergelijke zaken?

Alvast bedankt voor de reactie.

• Job

Hoi,

ik heb helaas geen antwoord, want loop rond met precies dezelfde vraag. In het verlengde ben ik benieuwd wat de situatie is als je je bij vrienden of familie in laat schrijven, zodat je officieel nog in nederland woont?

• mil

ligt eraan waar je naartoe gaat denk ik. Toen ik me hier in de UK in liet schrijven vroegen ze om mijn ‘uitschrijfbewijs’ (men deed zelfs een poging om het uit te spreken.. hehe)

Ook toen ik mijn paspoort ging verlengen werd er naar gevraagt

• Kristian

< Wanneer is het nodig?

U moet aangifte van vertrek naar het buitenland doen als u langer dan 8 maanden binnen een jaar wegblijft (deze periode hoeft niet aaneengesloten te zijn). U kunt uw aangifte doen vijf dagen vóór uw vertrek naar het buitenland bij uw laatste woongemeente. Bij te late aangifte is de datum van uitschrijving de datum van aangifte. >

Je wordt vervolgens bij de gemeente Den Haag ingeschreven als ingezettene van Nederland verblijvend in het buitenland. Alle zaken dien je vanaf dan met de gemeente Den Haag te regelen (bijv. bewijs van Nederlanderschap). Als je vertrekt geef je als je dat weet ook je buitenlandse adres op, want dit adres wordt doorgegeven aan de belastingdienst in Nederland zodat ze je nog kunnen vinden.

De consequenties voor een eigen huis weet ik niet, maar ik neem aan dat je geen rechten hebt op de basisverzekering omdat je niet meer in Nederland verblijft.

• Yvette

Dit verhaak klinkt duidelijk, zo heb ik ook enige weken geleden mijn gemeente al laten weten dat ik vertrek uit Nedreland.

Alleen van een bewijs van uitschrijving heb ik nog nooit gehoord, zo'n bewijs heb ik bij mijn gemeente dan ook niet ontvangen.

Greetz

• Willem

Ik zou met betrekking tot vermogensbestanddelen in Nederland (eigen huis, pensioen, aanmerkelijk belang en andere aanspraken) contact opnemen met een belastingadviseur (http://www.sra.nl) en de zaken niet zelf uitzoeken. Je komt dan al snel van een koude kermis thuis.

Veel mensen vertrekken uit Nederland om vrij snel terug te komen. Vervolgens hebben ze de grootste problemen omdat ze het vertrek niet goed hebben geregeld indertijd.

• Yvette

*vermogen verdient uit verkoop eigen huis kan je gewoon meenemen. De belastingdienst “onthoud” dit bedrag 5 jaar. Kom je binnen die 5 jaar retour krijg je een aanslag.

*pensioen kan vaak overgenomen worden door de pensioen verstrekker van het land waarnaartoe je emigreerd. Een andere optie is het gewoon laten staan en laten uitbetalen op je pensioen gerechtigde leeftijd.

*in Nederland betaal je wel vermogens belasting maar veel landen kennen dit niet, dus emigreren naar een land wat geen vermogensbelasing kent is, wanneer je in Nederland cash hebt, wel zo interessant.

Het is allemaal echt niet zo ingewikkeld, gewoon even de telefoon oppakken en diverse instanties een belletje doen. Vaak is iedereenn erg enthousiast en erg behulpzaam om je te helpen met al je vragen. (dit is in iedergeval mijn ervaring)

Greetz.

• patricia

Hoi,

Ik heb er speciaal om gevraagd om een bewijs van uitschrijving omdat sommige landen erom vragen (zoals bijvoorbeeld de Ned. Antillen).

Dus proberen alsnog aan te vragen.

Voor het geval dat.

Patricia

• mil

heb ik destijds via Den Haag opgevraagt

• Marije

Ik woon in Hongarije. Ik stond op het adres van mijn ouders ingeschreven in Nederland totdat ik hier een verblijfsvergunning en werkvergunning had geregeld. Daarna heb ik mij uit laten schrijven. Dit was geloof ik na 10 maanden. Diegene waarbij je staat ingeschreven moet wel mee om dit te bevestigen.

Groetjes, Marije