informatie over verhuizen.

• Saar

Ik wil verhuizen naar het buitenland (buiten europa),

Moet je je dan uitschrijven bij de gemeente of kun je ook ingeschreven blijven bij bijvoorbeeld je ouders …………. Wat is het verschil en waarom ??

Wie heeft er meer informatie over wat je allemaal moet regelen, zodat ik geen dingen vergeet ?

Alle informatie is welkom…………………vriendelijke groetjes Saar.

• Annelies

Hallo Saar

Officieel is het zo dat je verplicht bent om je minimaal 5 dagen voor een langdurig vertrek uit NL, uit te laten schrijven bij je gemeente. Schrijf je je niet uit en ga je gewoon voor, zeg een jaartje weg, dan wordt je na 8 maanden automatisch uitgeschreven.

Natuurlijk kun je je bij je familie of vrienden inschrijven, maar waarom zou je dat doen? Moet je ook nog verplicht gaan betalen voor de nieuwe ziektekostenverzekering die 1 januari van start gaat. Deze heeft alleen een Europa-dekking heb ik me laten vertellen, dus moet je je dan ook nog een reisverzekering + 2e ziektekostenverzekering afsluiten.

Ik ga eind van het jaar naar de andere kant van de wereld voor zo'n 6 tot 12 maanden en laat me beslist uitschrijven. Ik laat natuurlijk wel een briefadres achter.

Verder is aan dit onderwerp een topic aan gewijd op www.xpdite.nl. Je kunt daar even zoeken via de SEARCH-knop op “uitschrijven”.

In ieder geval veel succes,

Annelies

• saar

Bedankt voor je reactie,

De site die je opgaf werkte op dit moment niet…… ik probeer het later nog wel een keer.

Maar als je je uitschrijft kun je dan wel bijvoorbeeld je bankrekening behouden?

Of is een post adres genoeg ?

Verzekering is niet nodig, waar ik naartoe ga zijn de medische voorzieningen gratis en medicijnen heel goedkoop.

Ik verlies wel het recht op alle sociale verzekeringen, maar dat stelt ook weinig voor.

Saar

• patricia

ja je bankrekening kan je gewoon aanhouden. Heb ik ook gedaan en ik heb me ook uitgeschreven bij de gemeente.

Waar ga je naar toe als ik vragen mag?

groetjes patricia

• Annelies

Klopt dat de site niet werkt, het is www.xpdite.net ipv nl.

groet,

Annelies

• Vincent

Wat die bankrekening betreft, de ABN AMRO heeft daarvoor zelfs een expatservice opgezet. Handig o.a. voor het veilig verzenden van nieuwe passen (en creditcards) en overboekingen vanuit het buitenland. (Ik ben geen werknemer van die bank, maar heb er wel een expataccount)

http://www.abnamro.nl/nl/particulier/expats/overzicht.html.

• Richard van Vliet

We gaan ook emigreren en ik vroeg me af of het mogelijk is om in Nederland een huur huis aan te houden, altijd makkelijk als ik voor zaken in Nederland moet zijn. Wat komt hier allemaal bij kijken?

• Saar.

Hallo allemaal,

Weten jullie misschien ook als je,

je uitschrijft bij de gemeente…………houdt mijn man zijn Nederlandse verblijfsvergunning dan ook (heeft dit invloed op de verblijfsvergunning?)

voor als je bijvoorbeeld over een paar jaar terug wilt komen, of op vakantie bij familie.

PS: we gaan naar Srilanka.

Groetjes Saar.

• Annelies

Geen idee, Saar. Er zullen ongetwijfeld eisen worden gesteld, zoals het aantal maanden dat je binnen zo'n vergunning in NL doorbrengt.

Zou je deze info niet kunnen vinden op de web-site van het ministerie voor Binnenlandse - of Buitenlandse zaken?

groetjes,

Annelies

• anita

Hoi Richard,

Helaas is dat niet mogelijk. Althans niet als je huurt bij een corporatie. Misschien doen particuliere verhuurders er minder moeilijk over.