Noorwegen of Zweden

• manon

Wij willen met onze 2 kinderen graag weg uit Nederland. Echt weten waar naar toe doen we nog niet,wel zitten we al met een paar landen in ons hoofd. Nu lijken we toch al meer de kant van Scandinavie uit te willen maar we weten hier erg weinig van af. Zijn er mensen die de overstap naar Noorwegen of Zweden al gemaakt hebben en tips of adviezen voor ons hebben?

• Yvette

Hoi Manon,

voor ons ging de keuze van emigreren zo'n 2 jaar geleden tussen Zweden of Nieuw Zeeland.

Een van de vereisten voor een emigratie naar Zweden is het vloeiend spreken van de taal binnen een jaar.(of deze regel nu nog geld weet ik niet)

Dus wij hadden een cursus Zweeds besteld en waren voortvarend begonnen, er was echter geen touw aan vast te knopen. Het lezen gaat nog wel maar het luisteren en spreken was een drama. We hebben meerdere malen gillend van het lachen achter ons huiswerk gezeten en uiteindelijk besloten dat Engels ons een stuk beter ligt en besloten te emigreren naar Nieuw Zeeland.

Zweden is echter wel een schitterend land waar wij meerder geweldige vakanties hebben doorgebracht, dus heel veel succes.

greetz, Omar

• Theo

www.norsk.nl

Er zijn gebieden die zelfs zo graag Nederlanders willen hebben dat men een pakket maatregelen heeft om ze naar Noorwegen te lokken ( bv overtocht, gratis taalcursus, hotel voor een maand, gratis grond om een huis te bouwen etc etc)

Wij hebben er ook nog over nagedacht,maar ik zoek liever de zon en warmte op.

In iedergeval is Noorwegen in trek als emigratie land en de noren willen graag Nederlanders hebben

• Fritsie

ik lees vandaag in de krant dat uit VN-onderzoek blijkt dat in Noorwegen de gelukkigste mensen wonen. NL deed het overigens ook niet slecht (vierde, achter Australie en IJsland).

• Joke.

Nou, ik denk dat Theo nu wel erg gul is wat die gebieden betreft.

Ik heb nog niet gehoord(gelezen) dat die projekt gebieden een welkomspakketje hebben.

Taalonderwijs, daar heeft iedere buitenlander recht op.

Ongeveer 650 uur.

Gratis grond in sommige gebieden geldt dan ook voor de noren en is niet excl. voor nederlanders.

De site die hij noemde is het bezoeken waard.

Ook de dochtersite voor Zweden van hun.

Lees dan ook een keer op de forum die er bij zit.

Dat de noren het gelukkigst zijn, zou je niet vaak aan hun gezicht te zien denken.

Maar misschien scheelt dat in welke streek je zit.

Heb je vragen, hoor ik het wel.

Tot nu toe zit ik er goed en wil na acht jaar nog niet weg. :)

Joke.

• Chiara

Hoi “fritsie”,

even een vraagje:

heb gezocht op internet maar kan het niet vinden….

weet jij misschien waar ik dat lijstje op het web kan vinden???

bedankt voor de moeite.

groeten,

Chiara

• Irene

Hej!

Ik ben anderhalf jaar geleden naar Zweden verhuisd! Voor ons was Noorwegen geen optie, omdat we ons hart aan Zweden hebben verpand.

Ik werk momenteel op het Holland Kantoor van de gemeente Borgholm en probeer Nederlandse gezinnen te werven voor het wonen en werken.

Wil je meer informatie? Mail mij dan naar: hollands.kantoor@borgholm.se

Groeten,

Irene