50+ en emigreren

• Max & Cath

Welke 50+ koppels overwegen te emigereren?

De redactie van het tv-programma Max & Catherine is op zoek naar koppels die het leuk vinden om te vertellen over hun emigratieplannen.

Wilde je dit al je hele leven of is het een idee van de laatste jaren? Hoe lang zijn jullie bezig met de voorbereidingen? Hoe zien jullie het leven daar en het ouder worden voor je?

Hoe is om kinderen, vrienden en bekenden achter te laten? Of wonen die juist al daar en is dat de reden? Wat zijn de ‘hobbels’ die je tegenkomt? Niet alleen op relationeel en logistiek gebied maar ook financieel?

Schrijf ons! catherine@omroepmax.nl

of Max & Catherine, postbus 83, 1200 AB Hilversum

Max & Catherine wordt vanaf 19 september van maandag tot en met donderdag uitgezonden bij Omroep Max op Nederland 1 van 17.30 tot 18.20 uur. Het programma wordt gepresenteerd door Catherine Keyl.

• yoka jansma

Ik ben geboren in amsterdam in 1951. Vanaf 1955 tot 1974 opgegroeid in adelaide in south australia. Vanaf 1974 tot en met maart 2006 in nederland gewoond en gewerkt. In maart 2006 ga ik voor goed terug naar adelaide. Hopelijk vind ik werk als een activiteitenbegeleider. Mijn grootste verdriet is dat ik mijn kinderen en kleinkinderen achterlaat, maar mijn drang om weer terug te gaan is groter. Ik ga terug voor de leefklimaat.. Ik kwam naar nederland, met mijn zoontje (toen 2 jaar oud) met een hele toekomst voor mij. Nu ga ik terug, alleen, met een hele verleden achter mij.. Het voelt goed!

Ik weet dat ik de juiste keuze heb gemaakt, ondanks mijn verdriet..

vriendelijke groeten Yoka (Joke in het nederlands)Max & Cath schreef:

>

> Welke 50+ koppels overwegen te emigereren?

>

> De redactie van het tv-programma Max & Catherine is op zoek

> naar koppels die het leuk vinden om te vertellen over hun

> emigratieplannen.

> Wilde je dit al je hele leven of is het een idee van de

> laatste jaren? Hoe lang zijn jullie bezig met de

> voorbereidingen? Hoe zien jullie het leven daar en het ouder

> worden voor je?

> Hoe is om kinderen, vrienden en bekenden achter te laten? Of

> wonen die juist al daar en is dat de reden? Wat zijn de

> ‘hobbels’ die je tegenkomt? Niet alleen op relationeel en

> logistiek gebied maar ook financieel?

>

> Schrijf ons! catherine@omroepmax.nl

>

> of Max & Catherine, postbus 83, 1200 AB Hilversum

>

> Max & Catherine wordt vanaf 19 september van maandag tot en

> met donderdag uitgezonden bij Omroep Max op Nederland 1 van

> 17.30 tot 18.20 uur. Het programma wordt gepresenteerd door

> Catherine Keyl.

• yoka jansma

verder…. had al plannen om terug te gaan in 1979. Toen had ik mijn (ex) man leren kennen. Trouwde in 1978, kreeg een dochter in 1979. Wilde tijdens mijn huwelijk ook al terug naar australie.. Mijn man niet!.. In 1990 zijn wij gescheiden.. Kon niet terug! Omdat ik mijn dochter en zoon (zijn stiefzoon) niet van hun vader kon wegnemen.. Dus toch maar blijven.. In 1993 mijn diploma gehaald… Gewerkt.. In 1999 had ik weer plannen om terug te gaan. Wegens omstandigheden, kinderen achterlaten enz.. weer niet terug gegaan… Vaak depressief.. onvrede.. heimwee.. ?

Mijn werk in een verpleeghuis is niet meer wat het geweest was, wegens de bezuinigingen… Leefklimaat in nederland is hard, kil en onvriendelijke geworden.. zag geen toekomst meer voor mij hier.

Eind mei, 2005. De knoop door gehakt… in ga terug… Mijn huurflat opgezegd, goede huis gevonden voor mijn katten, spullen verkocht, weggeven enz….. 31 augustus ga ik uit flat en voor 6 maanden ga ik inwonen op 3 verschillende addressen.. bij mijn zoon en zijn gezin, mijn dochter en bij een vriendin…. om het financieel rond te krijgen… veel voorbereidingen, veel emoties, gevoelens van geluk, schuldgevoelens, verdriet wissel elkaar steeds af… Toch heb ik de beste beslissing gemaakt… groetjes Yoka jansmayoka jansma schreef:

>

> Ik ben geboren in amsterdam in 1951. Vanaf 1955 tot 1974

> opgegroeid in adelaide in south australia. Vanaf 1974 tot en

> met maart 2006 in nederland gewoond en gewerkt. In maart 2006

> ga ik voor goed terug naar adelaide. Hopelijk vind ik werk

> als een activiteitenbegeleider. Mijn grootste verdriet is dat

> ik mijn kinderen en kleinkinderen achterlaat, maar mijn drang

> om weer terug te gaan is groter. Ik ga terug voor de

> leefklimaat.. Ik kwam naar nederland, met mijn zoontje (toen

> 2 jaar oud) met een hele toekomst voor mij. Nu ga ik terug,

> alleen, met een hele verleden achter mij.. Het voelt goed!

> Ik weet dat ik de juiste keuze heb gemaakt, ondanks mijn

> verdriet..

> vriendelijke groeten Yoka (Joke in het nederlands)Max &

> Cath schreef:

> >

> > Welke 50+ koppels overwegen te emigereren?

> >

> > De redactie van het tv-programma Max & Catherine is op zoek

> > naar koppels die het leuk vinden om te vertellen over hun

> > emigratieplannen.

> > Wilde je dit al je hele leven of is het een idee van de

> > laatste jaren? Hoe lang zijn jullie bezig met de

> > voorbereidingen? Hoe zien jullie het leven daar en het ouder

> > worden voor je?

> > Hoe is om kinderen, vrienden en bekenden achter te laten? Of

> > wonen die juist al daar en is dat de reden? Wat zijn de

> > ‘hobbels’ die je tegenkomt? Niet alleen op relationeel en

> > logistiek gebied maar ook financieel?

> >

> > Schrijf ons! catherine@omroepmax.nl

> >

> > of Max & Catherine, postbus 83, 1200 AB Hilversum

> >

> > Max & Catherine wordt vanaf 19 september van maandag tot en

> > met donderdag uitgezonden bij Omroep Max op Nederland 1 van

> > 17.30 tot 18.20 uur. Het programma wordt gepresenteerd door

> > Catherine Keyl.

• Theo

Blijkbaar ben je al oud als je 50 bent. Nou het begin dan pas goed hoor. Wij emigreren naar Amerika. De oudste is 16 en de jongste 7.

Daar wordt je tenminste niet gediscrimineerd op leeftijd. Hier moeite met het vinden van een baan ( Je bent te oud) en daar staan ze in de rij. Kon kiezen uit 8 verschillende werkgevers.

Ik heb ook een tijdje in Zuid Afrika gewoond. Nee in NL zien ze mij niet meer terug!!! Wat een pokkeland.

• Max & Cath

Dag Theo,

Dank je wel voor je reactie. Wat ons betreft ben je nog helemaal niet oud als je vijftig bent. Wel heb je er dan al een aardig stuk levenservaring op zitten.

Er zijn natuurlijk diverse redenen om te emigreren en die horen we graag. Daarom zijn we erg benieuwd naar je verhaal. Zouden we contact met je mogen opnemen via mail of telefoon? Daar zitten natuurlijk geen verplichtingen aan vast. Hopelijk wil je ons mailen: catherine@omroepmax.nl

• Theo

Cat,

Niet iedereen weet het nog. Dus wij houden het stil

• femke

wij willen ook graag gaan emigreren, maar me moeder (50)

durft niet zo goed, ze is bang dat als ze niet kan settelen daar ze ook niet meer terug kan komen naar Nederland om hier wee te beginnen..

hoe pakken jullie dit aan?

gaan jullie nog werken in het andere land??

ik hoor het graag! dank alvast!

Groetjes Femke

• Jan

Ik ben 49 en verhuis in 2006 naar Canada…..ben 50 dan…so what ? is iets ondernemen op je 50ste dan zo uitzonderlijk ?