co-ouder op afstand en de kosten?

• Ernesto

Ik ben ruim 8 jaar co-ouders (om de maand verwisselen van ouder) geweest van twee kinderen van inmiddels bijna 14 en 18. De oudste gaat zeer binnenkort op kamers wonen en nu ik naar Spanje ben vertrokken is de kleinste bij de moeder blijven wonen.

De kinderen komen iedere maand naar mij in Barcelona -alle vakanties en lange weekenden- op mijn kosten naar Spanje. Dat ik alle kosten voor mij rekening neem zit mij niet helemaal lekker, maar vooruit dan maar. Mijn ex stelt dat ik degene ben die vertrok naar 't buitenland en daarom de kosten maar moet ophoesten.

De kosten van de kinderen deden wij (moeder en ik) fifty-fifty.

Nu wil de moeder ook geld voor de jongste die bij haar woont hetgeen ik niet onredelijk vind. Het zou voor de dagelijkse kosten zijn (eten, telefoon, electra, etc). Haar zak- en kleedgeld wordt betaald uit de gezamenlijke rekening die wij beiden 50-50 invullen.

Maar wij komen er niet uit hoeveel. Iemand een idee?

En: heeft iemand ervaring met “ouderschap op afstand”? Het is nieuw voor mij, vandaar. Ik mis ze verschrikkelijk. Maar goed, gelukkig is de afstand Barcelona - Nederland slechts een kleine twee uren met het vliegtuig.

Dank voor suggesties of commentaar.

• Mozilla

Beste Ernesto,

Ik heb wel een idee hoe je dat prima kunt berekenen. Jullie zouden contact kunnen opnemen met een advocaat-mediator. Zij kunnen een draagkracht berekening maken voor jullie. Zij houden dus rekening met de kosten die jij zelf nodig hebt om te kunnen leven. Zij kunnen een eerlijke berekening voor jullie maken. Zoiets is echt aan te raden, want dan kun je er (als het goed is) ook geen misverstanden over krijgen.

Tja, mijn mening doet er niet toe maar ik kan het niet laten.

Ik vind dat je ex-vrouw wel een punt heeft mbt de kosten van het reizen.

Jij hebt de keuze gemaakt om naar het buitenland te gaan, daarmee scheep je haar op met extra kosten. Kosten die zij anders niet zou hebben.

Ik begrijp dat het voor jou een flinke kostenpost is en even slikken is, maar dat is naar mijn mening nu eenmaal een consequentie als je naar het buitenland vertrekt.

Het is maar geld en bovendien zou ik mij kunnen voorstellen, dat het al pijnelijk genoeg is voor je kinderen is dat je geemigreerd bent (is overigens je goed recht!) en als jullie dan ook nog over hun rug bakkeleien over geld. Geld wat nodig is zodat zij hun vader kunnen zien. Hoe welkom voel je je dan?

Neem het als een echte vent op je zou ik zeggen, maar dat doe je vast al.

Adios!

• Ernesto

Dank je Mozilla! Ook voor je mening.

Alleen, hoe kom je aan zo'n advocaat/mediator? Kent iemand zo iemand?

Thanx!

• Mozilla

Je zou op internet kunnen kijken en bijvoorbeeld via Google een adres van een advocaat-mediator kunnen zoeken. www.uitelkaargaan.nl is een prima site waar je veel informatie kunt krijgen o.a. mbt mediation.

Succes!

• patricia

Ik ken wel iemand, die in dit soort dingen bemiddeld.

zie www.quester.nl

• Ernesto

thanx allen, wij hebben dit in goed overleg opgelost.

• brandy

hallo ,

Binnenkort ga ik ook naar het buitenland wonen. en sta ik voor hetzelfde probleem.

Alleen mijn ex heeft sinds we uit elkaar zijn nog geen cent alli betaald.is er ook iemand die weet hoe je dat dan regelt vanuit Hongarije?

ik ben Belgische, dus alle info ivm belgische wetgeving is welkom.

BrandyErnesto schreef:

>

> thanx allen, wij hebben dit in goed overleg opgelost.