jong en emigreren naar zuid-afrika

• B-Jay

hoi mensen,

ik heb hier eens even rondgekeken maar kan toch niet echt antwoord vinden op mijn vragen. Ik heb na een paar lange (6 maanden) en kortere (3 maanden) verblijvne in Zuid-Afrika besloten te gaan emigreren. Het plan is najaar 2006. Ik heb daar nog geen werk maar wel een groot aantal contacten, vrienden enz. dus al een heel netwerk. Woonruimte heb ik dan ook nog niet nodig. Maar verder heb ik geen idee welke stappen ik moet ondernemen en ik kan het ook niet echt vinden op internet. Ik weet al dat ik voor een visum contact op moet nemen met de Z-A ambasade hier maar meer weet ik ook niet, dus hier mijn vragenzee, er zijn vast wel mensen die hier en daar een antwoord weten.

- Kun je alleen een visum voor maximaal een jaar aanvragen? Dus nog geen verblijfsvergunning zeg maar?

- Hoe zijn de kansen om zo`n jaar-visum te krijgen met een HBO-opleiding in de sociale sector?

- Wat kost zo`n jaarvisum gemiddeld?

- Wat voor ticket kun je nou het beste kopen? Enkel is echt belachelijk duur heb ik al bekeken. Hoe komt dat eigenlijk? Je kan dus het beste en retourtje kopen en de terugreis dan in Z-A gewoon annuleren? Kan dat wel gewoon?

- Wat kost nou gemiddeld het verschepen van spullen? Ik woon nu nog thuis en wil dat blijven doen zodat ik straks niet met een huis/kamer zit die ik niet kwijt kan en ook om zoveel mogelijk te kunnen sparen. Dus ik denk vooral aan wat persoonlijke eigendommen zoals boeken, kleding, persoonlijke spulletjes, instrumenten enz enz.

- Ik heb geen baan als ik daarheen ga maar kan wel eventueel ergens als vrijwilliger werken, kun je daarmee ook een jaar-visum krijgen?

Nou ja dat is wat ik tot nu toe kan bedenken.

Greetz B-Jay

• Niels

Hoi B-Jay

Kijk eens rond op het prikbord van zuid-afrika.startpagina.nl . Bekijk de oude berichten eerst goed, er zijn er al meer geweest met dezelfde vraag. Makkelijk zal het niet zijn. Permanent Residence permit is haast onmogelijk geworden, nog maar kort geleden is een nieuwe immigratie-wet van kracht geworden. Maar waar een wil is is een weg, denk ik dan…

Meeste antwoorden kun je krijgen bij de ambassade in Den Haag

• Udo

B-Jay, je stelt ongeveer dezelfde vragen die ik ook had willen stellen. Mijn plan is om 1 jaar in ZA te gaan werken, ben nu bezig wekt te vinden en hoop dat over enkele weken afgerond te hebben.

Zit net even op de KLM site te kijken en zie dat je voor een retourtje ongeveer 1200 euro kwijt bent (althans als je ongeveer 4 weken na aankomst weer retour gaat) en voor een enkeltje 2800,-!!!)

Ik heb ook nog vele andere vragen, bvb

- ik zal in Nederland een half jaar doorbetaald worden bij huidige werkgever, hoe werkt het dan met ziektekostenverzekering, loonbelasting etc.?

- ik hou mijn koophuis in Nederland aan en wil 1 jaar verhuren, kan ik dan het beste een bureau in de hand nemen (lijkt me veiliger) en zo ja, welke dan? Ik ken alleen directwonen.nl

- hoe weet ik welk salaris ik kan/moet vragen aan de ZA werkgever? Ik wil daar normaal kunnen wonen, hoef niet rijk te worden van de baan.

nou ja, er zullen nog veel meer vragen te beantwoorden zijn?

ik zal zo eens kijken op de zuid-afrika.startpagina.nl, iemand andere tips of antwoorden?

Udo

• Theo

Typisch Nederlands. Wel weg,maar zoeken naar zekerheden. Waar is de Nederlandse ondernemingsgeest en de avontuurlijk ingestelde mentaliteit van onze vroegere zeevaarders gebleven. Joh gewoon gaan. Heb ik ook gedaan toen ik 25 was. Kwam in Kaapstad aan, heel laat. Geen geld en Geen onderkomen. Volgende dag even geschoren en gesolliciteerd. Ben bij een bank aangenomen.

Toen nog even de verblijfsvergunning geregeld. Let wel : het zal nu wel anders zijn, want toen zaten ze te springen om blanken. Nu niet meer. Maar gewoon het avontuur ingaan!

succes