Pensioen Australie

• Remie

Mijn vriendin en ik zitten er serieus over te denken om over een paar jaar naar Australie te emigreren. We kennen het land en de mentaliteit inmiddels redelijk goed. We vroegen ons enkel af hoe het daar met pensioen geregeld was.

Wij werken nog niet zo heel lang in Nederland en hebben hier dus nog weinig opgebouwd. Is het nu verstandig om te zorgen dat we hier iedere maand een extra bedrag sparen voor onze oude dag (naast het pensioen), of is er daar ook een goede regeling als pensioen of spaarregelingen.

We willen voorkomen dat we de komende twintig jaar in Australie werken en dan later op een houtje moeten bijten (stel dat we terugkomen naar Nederland).

Wij zijn trouwens 26 en 27 jaar oud voor het geval dat relevant is.

Alle tips zijn welkom.

Alvast bedankt.

• Fritsie

Volgens mij moet je je pensioen bijna altijd zelf regelen. Kijk eens op www.xpdite.net/forum. Daar vind je wel een antwoord op je vraag.

• frank

denk je dat je zo maar kan emigreren naar australie?

hoe doe je dat, wij willen dat ook, maar je moet aardig wat punten hebben, of klopt dat niet

• Chris

Nee hoor, dat denken we zeker niet. We willen gewoon alle problemen en dergelijke goed onder ogen zien voordat we een definitief besluit nemen.

We gaan volgend jaar ook voor de tweede keer langere tijd erheen. Emigreren besluit je natuurlijk niet zonder ervaring met het land. Veel mensen idealiseren het namelijk nogal

Je moet inderdaad behoorlijk wat punten hebben maar met de ‘juiste’ beroepen lukt dat wel.

• C. Bergsma

IN Nederland bouw je vanaf je 15e AOW op tot je 65e, dus totaal 50 jaar × 2 = 100 procent bij 65 jaar.

Voor elk jaar dat je niet in Nederland woont, gaat er 2% van je opgebouwde premie af. Dus als je 10 jaar uit Nederland bent, dan kost het je op 65-jarige leeftijd dus 20% van je AOW.

Als je in Australië gaat wonen bouw je geen AOW op. Dat kennen ze daar niet. Je moet dus zelf voor je oude dag zorgen. Dat kan meestal wel via een levensverzekering die je op je 65e laat uitkeren.

Je hebt alleen recht op een uitkering in Australië met je 65e jaar als je onder een bepaald minimum terecht komt (door werkloosheid etc.). Je huis opeten hoeft niet! Die uitkering is net voldoende om in leven te blijven en net niet genoeg om er dood aan te gaan. Zeker in de staat Victoria is die uitkering bedroevend, maar elke staat heeft zijn eigen regels.

In principe gaat de AOW-uitkering die je in Nederland hebt opgebouwd op je 65e naar de Australische overheid, die het dan aan je uitkeert. Op dit moment wordt er nog AWBZ bij ingehouden.

Als je een Nederlandse bankrekening aanhoudt, kun je het op je Nederlandse bankrekening laten storten. Maar als je het geld nodig hebt, ben je altijd gebonden aan bankkosten. Dus hou je minder over dan de bedoeling is. De Nederlandse overheid is wel bezig met dit probleem, maar zoals je weet werkt de overheid erg traag.

Dus veel sparen is de oplossing!

• Piet Klapwijk

Beste heer Bergsma,

Ik zag deze informatie op Internet, nadat ik wat aan het googelen was. Mijn broer is in 1980 naar Australia geemigreerd, eerst Launceston Tasmania en daarna is hij ergens boven Perth komen te wonen. Hij belde mij over zijn AOW rechten, want hij is nu werkeloos en heeft geen inkomen meer. Ik heb daar natuurlijk helemaal geen verstand van, maar wil hem wel helpen. In eerste instantie wil ik natuurlijk weten wat de procedures zijn en bij wie hij zich moet melden om informatie en voor formulieren.

Uit uw reactie leid ik af dat u ter zake kundig bent. Hebt u enig idee tot welke instanties mijn broer zich moet wenden?

Met vriendelijke groet,

Piet Klapwijk, Ede

p.m.klapwijk@xs4all.nl

• willie_

Voor alle vragen over AOW kan je bij onderstaande link terecht.

http://www.svb.nl/int/nl/index.jsp

Willie