Emigratie Gran Canaria

  • Monique

    Hallo allemaal,

    Over 2 en een halve maand gaan we naar gran canaria remigreren, na drie jaar voorbereiding gaat het eindelijk gebeuren.

    En ik vind het vreselijk spannend, we moeten ook nog een huurhuisje/appartement zien te vinden.

    Een van de dingen, waar ik me druk over maak is de taal. Tuurlijk, ik ken zeker de basis na drie jaar spaans aan de volksuniversiteit, ik kan me verstaanbaar maken in de winkel en in het restaurant en zo nu en dan een praatje maken. Maar het echt vloeiend spreken kan ik nog niet.

    Ik vraag me af hoe snel het gaat als je daar woont en ik zou graag daar een intensieve cursus spaans willen volgen aan de Gran canarian school of languages: drie maanden lang, elke dag vier uur les, maar die cursus is vrij kostbaar.

    En misschien onderschat ik mijn eigen kennis van de taal wel. Misschien zijn er mensen die deze school kennen.

    Ik wil gewoon wat ervaringen uitwisselen met mensen die ook naar gran canaria geëmigreerd zijn. Is het moeilijk om daar werk te vinden?

    Ik kom zelf uit de museumwereld en wil daar dolgraag weer in gaan werken. Ik wil ook mijn passie, de fotografie daar gaan uitleven, heb de kunstacademie niet afgemaakt, maar wil daar proberen in opdracht te gaan werken.

    En ook wat zijn de ervaringen van mensen die daar gewoond hebben over de mentaliteit, de cultuur, gewoonten van de canarios. Ik ben benieuwd.

  • ria

    Hoi monique goh wat toevallig zeg,wij wonen hier nu 1,5 jaar op gran canaria en gaan terug naar holland.Er is een goede school in san fernando als je spaans wil leren hier.Dat is echter niet elke dag 4 uren dat weet ik wel.Ik denk dat je heir goede kansen maakt met je fotografie als je daar je baan van wil maken.Wat doen jullie nu in nederland?Tja de mentalieteit van de canarios is manjana,manjana,en dat is iets waar je aan moet wennen.Soms betekend het namelijk dat je wel 1a2 maanden moet wachten.Wij hebben hier in februari een huis gekocht en dat duurde dat wil je niet weten.Ik hoop echter dat de verkoop wat sneller zal gaan want ik wil liever vandaag dan morgen naar nederland.groetjes ria

  • Yvette

    Goh dat klinkt niet echt positief, mag ik zo vrij zijn om te vragen wat de reden is dat je zo snel mogelijk weer terug wilt. En wat in het verleden de reden was dat je graag wilde emigreren.

    greetz.

  • Monique

    Hoi Ria,

    Waar ligt Fernando precies? In het zuiden van Gran Canaria?

    Hier in Nederland werk ik in een museum, zowel moderne als oude kunst. Ik zou graag in het Caam in Las Palmas willen werken.

    En jij, wat was voor jullie de reden om daar te gaan wonen, hebben jullie daar een bedrijf opgezet?

    Saludos,

    Monique

  • Anique

    Hoi Monique,

    Als je Ria haar verhaal wilt lezen moet je even een paar dagen terug lezen (“vanuit Spanje weer terug naar Nederland”) Ieder zijn verhaal is natuurlijk weer anders met een andere ervaring.Heb zelf ook negatieve maar óók positieve ervaringen tijdens het wonen op Gran Canaria.

    Over de taal zou ik me niet zo'n zorgen maken. Als je al een ‘basis’ hebt en daar gaat werken (in het Spaans dan) en met de Canario's omgaat gaat de rest vanzelf. Spaans wordt natuurlijk op veel plekken in de wereld gesproken, maar op elke plek is het nèt iets anders (en dat leer je niet zo uit een ‘boek’).

    In ieder gaval heel veel ‘suerte’ en als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

    Saludos Anique.Monique schreef:

    >

    > Hoi Ria,

    >

    > Waar ligt Fernando precies? In het zuiden van Gran Canaria?

    >

    > Hier in Nederland werk ik in een museum, zowel moderne als

    > oude kunst. Ik zou graag in het Caam in Las Palmas willen

    > werken.

    >

    > En jij, wat was voor jullie de reden om daar te gaan wonen,

    > hebben jullie daar een bedrijf opgezet?

    >

    > Saludos,

    >

    > Monique

  • ria

    Hou yvette nee ik weet het maar ik wil heel graag weer terug.De reden dat we hier heen wouden was dat ik hier graag met de dierenbescherming samen de honden wou gaan redden.Mijn man heeft hier een goed lopend bedrijf voor zichzelf van de grond weten te krijgen.We kwamen hier altijd al 3xper jaar met vacantie en hij zei toen oke we gaan erheen te wonen.Werken moet je overal dus dat kan dan daar ook.Ik denk dat ik het hele gebeuren te veel heb geidializeerd en ja dan komt het niet goed he.Als vacantie land is het prima maar voor mij om te wonen niet.De mensen geven wel af op nederland maar zoals de dingen daar geregeld zijn zijn ze niet overal.Ik denk dat mensen zich dat maar eens moeten realiseeren.Er zit nartuurlijk ook wel veel fout maar ja dat zit het overal.groetjes ria

  • ria

    Hoi monique ja dat ligt tegen playa aan,dus voor jou wordt dat wel erg ver weg als je in las palmas wilt gaan wonen hoor.Wij gingen heir altijd al heen met vacantie,en toen hielp ik al met de honden heir op het eiland.Daar ben ik toen we hier gaan wonen mee door gegaan en help de dierenbescherming nu hier op het eiland.Maar ergens heen gaan met vacantie of er wonen is dag en nacht verschil,voor mij tenminste.Mijn man heeft hier een eigen bedrijf opgebouwd en die zou hier het liefst blijfen.Als onze woning hier is verkocht en we terug zijn in nederlnad zal hij ook daar voor ziechzelf beginnen.Hij wil niet meer voor een baas werken zegt die,en das logisch als je zelfstandige bent geweest.Alleen is het in nederland wel wat anders dan hier he hahahaha.groetjes ria

  • bertus

    hoi, ria wat jammer dat je teruggaat naar ons kouwe regeltjesland

    ik wordt hier in .nl helemaal ziek van de regeltjes etc

    nog maar niet gesproken over de agressie die hier hoogtij viert

    en dan heb ik het helemaal nog niet over het klimaat gehad.

    ik ben druk doende om het warmere klimaat op te zoeken en mij wao

    lekker te gaan opsouperen op gran canaria ik ben 2jr geleden op vacantie geweest in pl/ingles en beviel mij super.

    ik ga dan waarschijnlijk op vrijwilige basis de zw/honden helpen.

    zoals we allemaal wel weten is spanje nou niet bepaald diervriendelijk helaas

    maar in .nl is het ook niet pluis dat wil je niet weten wat ze met dieren uitspoken.

    kortom ik ben de .nl mentaliteit helemaal ZAT.

    gr:buster

  • Melissa

    Voor iedereen die geinteresseerd is in meer informatie over emigreren naar Gran Canaria, verwijs ik jullie graag door naar mijn blog: emigrerengrancanaria.com met handige tips, praktische informatie én mijn persoonlijke ervaringen m.b.t. emigreren naar Gran Canaria. Groetjes Melissa.