Emigratie motivatie?

• Eric S'pore

2 artikelen over Nederland: economie de slechtste van Europa en Nederland in een recessie.

Ter vergelijking, de economieen van Aziatische landen als Singapore, Brunei, China, Indie, Maleisie, Indonesie etc, groeien met cijfers tussen de 7 tot 11 procent.

Tijd om eens na te denken?

1. Nederlandse economie slechtste van EU

Uitgegeven: 14 juli 2005 11:08

Laatst gewijzigd: 14 juli 2005 11:34

LUXEMBURG - De economie in Nederland draait het slechtste van alle 25 landen in de Europese Unie. Geen ander land zag de welvaart in het eerste kwartaal 0,5 procent dalen vergeleken met een jaar eerder. Alleen Italië (min 0,2 procent) en Malta (min 0,1 procent) komen in de buurt.

Dat blijkt uit een herzien overzicht dat statistisch bureau Eurostat donderdag heeft gepubliceerd. De EU komt uit op een economische groei van 1,4 procent vergeleken met een jaar eerder.

Afgezet tegen het voorgaande kwartaal is de Europese groei 0,5 procent. Dat is opnieuw slechter dan de Verenigde Staten en Japan. Tegen de 0,5 procent groei in de EU, meldt de VS 0,9 procent en Japan 1,2 procent groei.

De Europese economie blijkt in de eerste drie maanden vooral beïnvloed door 0,2 procent hogere consumentenbestedingen dan een kwartaal eerder. Investeringen daalden 0,2 procent en de export 0,7 procent.

2. Economen voorzien recessie in Nederland

Uitgegeven: 15 juli 2005 08:59

UTRECHT - De Rotterdamse economen P. Franses en A. de Groot vrezen dat de Nederlandse economie ook in het tweede kwartaal van dit jaar krimpt en daarmee in een recessie verkeert. Volgens hun berekeningen is het bruto binnenlands product (bbp), ten opzichte van de vergelijkbare periode van vorig jaar maar liefst 1,5 procent kleiner geworden.

Het CBS heeft de Nederlandse economie in het eerste kwartaal van 2005 zien afnemen met 0,5 procent. Met twee achtereenvolgende driemaandsperioden van krimp is Nederland in een recessie beland.

De Groot en Franses, beide werkzaam aan de Erasmus Universiteit, hebben hun prognoses gebaseerd op berekeningen van het CBS en op data van uitzendwerk. Zij hebben hun bevindingen gepubliceerd in het vrijdag verschenen economenblad Economisch Statistische Berichten.

• Stippel

Hoi Eric,

Dan mag je er ook wel bij zeggen dat dat komt door het ongekend lage consumentenvertrouwen (omdat we allemaal zo braaf aan het sparen zijn, m.a.w.). En je mag er ook wel bij zeggen dat een heleboel economieen waarmee vergeleken is, in de afgelopen jaren, toen de Ned. economie nog wel groei kende, gekrompen zijn. Die klimmen nu uit 't dal omhoog en NL loopt er achteraan (of loopt juist voor, dat weet je met economie maar nooit).

Als je dit niet in je eigen portemonnee voelt, lijkt het me geen enkele grond om te emigreren. We hebben het hier over totaal andere cijfers dan in de na-oorlogse periode toen er echt geen droog brood te verdienen viel (m.n. in de landbouw) en mensen naar Canada en Australie vertrokken.

Als je nou echt in een groei-economie wil wonen, moet je naar China emigreren! Daar groeit de economie gigantisch!! Dat het grootste deel van de bevolking daarbij nog steeds straatarm is weet eigenlijk ook wel iedereen.

Ach ja, economie is nog steeds geen exacte wetenschap en zit voor het grootste deel tussen de oren van de mensen. Als het voor jou een goede reden is: laat je niet tegenhouden….

• Stippel

P.s. Diver: dit is niet denigrerend bedoeld. Ik ben ook nog nooit in China geweest, het enige wat ik er van weet is dat het een enorm land is met veel verschrikkelijk mooie landschappen. Tegen de tijd dat ik oud en rijk ben wil ik er graag eens rond gaan reizen.

• Eric S'pore

Hoi Stippel,

Ik woon reeds enige tijd in Singapore. China is idd booming, regelmatig krijgen wij ook hier de vraag of we niet naar Shanghai zouden willen verhuizen, maar China is voor mij meer een land om regelmatig te bezoeken dan om er te wonen.

Singapore heeft inmiddels een hoger BNP dan Nederland, maar onafhankelijk daarvan: Met name veel “prettiger” om hier te wonen.

Eric S'pore

• vince

Economische omstandigheden kunnen een element zijn in de beslissing te emigreren. Een belangrijk overkoepelend argument lijkt mij de mogelijkheid “prettiger” te leven en/of wonen, zoals Eric terecht ook naar voren brengt. Dat woord kan veel omvatten, zoals beter belastingklimaat, betere economie, beter toekomstperspectief, prettiger cultuur, aangenamer klimaat, interessantere regio en anderssoortige politiek. De een vindt elementen daarvan bijvoorbeeld in bijvoorbeeld Zuidoost Azië, de ander in Amerika of toch zelfs nog ergens in Europa. Singapore is zeker een in vele opzichten voorstelbaar uitstekende maar toch altijd persoonlijke keuze, zoals elke andere bestemming dat voor ieder ander ook is.

• Willem

De economie kan nooit een reden zjin om te verhuizen.

1: succesvolle mensen die hun vak verstaan hebben altijd werk;

2: landen zoals China, Singapore enzovoorts hebben een geheel andere arbeidsmoraal (lange werkdagen) en andere problemen.

Dus puur om economische redenen emigreren is niet verstandig. Waarom niet?

1: Je moet vaak een nieuwe taal leren;

2: Je moet vaak een volledig nieuw netwerk opbouwen;

3: Je moet veel geld investeren in de verhuizing.

Tenzij je bijzonder kapitaalkrachtig bent of over bijzondere talenten beschikt zijn het meestal pas je kinderen of kleinkinderen die van jouw bloed, zweet en tranen zullen genieten in het nieuwe land.

Ik heb dit zo al heel veel gezien in Zuid-Afrika, Australie, Canada, de USA en Brazilie.

• Willem

Voor mijn werk ben ik in Singapore, Japan maar ook in Dubai geweest.

Het ziet er allemaal ontzettend mooi en nieuw uit. Je kunt er mooi verdienen.

Maar tegelijkertijd zit je in een culturele cocon van expats omdat de “natives” gewoonweg een extreem andere levenswijze hebben dan Europeanen.

Plus dat het megasteden zijn waar iedereen zo op elkaar geplakt zit dat ik het er altijd benauwd van krijg.

Dan zijn landen zoals Canada, de USA (buiten de megasteden om), Australie, Nieuw Zeeland, Zuid-Afrika en Noorwegen vele prettigere landen om in te wonen.

Waarom?

1: De cultuur komt grotendeels overeen met Europa (en dus Nederland);

2: De taal is verstaanbaar;

3: Er is nog ruimte;

4: Er leven echt mensen, het is geen steriele omgeving (vooral in Dubai is dat zo);

5: Enzovoorts.

• Joost P.

Persoonlijk denk ik dat economische redenen van minder belang zijn THANS voor onze NL emigranten.

Het (sociale) leefklimaat is veel belangrijker denk ik.

Nederland is mi een oersaai land waar alles te veel geregeld wordt en er is ook geen plaats meer. Verder is het onroerend goed hier schandalig duur,de zorg erg slecht geregeld (en vanaf volgend jaar nog duurder) en het onderwijs is ook verre van goed. Verder kan ik nog noemen het “zinloze” geweld en de hondenpoep op straat.

Om nog maar te zwijgen van al die onzinnige verkeersdrempels die alleen goed blijken te zijn voor de schokdemper en uitlaten handel;-)

O ja….tevens is de kinderopvang ook erg “goed” geregeld hier zo…..NOT!

But that's just MHO.

Joost P.

• Eric S'pore

Wat is hier in Singapore zo extreem anders dan?

Ik leef heerlijk tussen de Singaporeans hier Willem, ben getrouwd met een lokale, we spreken allemaal Engels hier, ik woon aan de kust, volop ruimte, meer rust dan in Nederland. Cultuurshock? Valt wel mee.

Mijn post was vooral bedoeld als mindteaser om eens na te denken waar het in de toekomst economisch zal bloeien, er zullen in mijn ogen behoorlijk wat veranderingen plaats gaan vinden in de verdeling van macht, economie en politiek.

Europa lijkt mij een zinkend schip. De economien gaan achteruit, men weet geen antwoord op competitieve landen als China en Indie, men sluit als antwoord zelfs al de handelsgrenzen met absurde beperkingen, werkloosheid stijgt, welvaart neemt af.

In jouw ogen mag het dan geen reden voor emigratie zijn, ik denk dat uiteindelijk toch steeds meer mensen zich achter hun oren krabben of ze in een dergelijk klimaat nog willen of kunnen leven.

groet,

Eric S'pore

• Stippel

Hoi Eric,

Goeie om over na te denken!

Maar… in al die opbloeiende economieen krijg je ook al die problemen die wij hadden toen we zelf in die fase zaten: een grote laag arme arbeiders die voor een grijpstuiver keihard moeten werken, gezondheidzorg die voor het grootste deel van de bevolking onbetaalbaar is, uitbuiting, gigantische milieuverontreiniging, bevolkingsdruk die toeneemt… Ik denk eerder dat Europa een nieuwe fase in gaat die nog niet eerder in de wereldgeschiedenis is voorgekomen. Hoe die er uit gaat zien? Ik ben benieuwd…

Ook een mindteaser waar je eens over na kunt denken: de mensen die zich in NL proberen te vestigen omdat de economie hier beter is, noemen we economische vluchtelingen en schoppen we terug naar waar ze vandaan gekomen zijn. Als je om die reden gaat emigreren en je hebt verder niet zo gek veel in je mars, kun je dus precies dezelfde ‘kick-in-the-butt’-reactie verwachten in het land waar je zo graag naar toe wil…

Groet,

Stippel.