Emigreren in stappen

• Matthijs

Goedenavond!

Mijn vrouw en ik (beide 29) hebben een paar jaar geleden zeer serieus over emigratie naar Australië gedacht. We hebben de stap toen niet gezet omdat we geen geld hadden en er ook in andere opzichten niet klaar voor waren. Zo zou het verkrijgen van een visum lastig worden gezien een gebrek aan werkervaring. Rijk zijn we helaas nog steeds niet, maar voor het overige voldoen we ruimschoots aan de eisen. Nu willen we het alsnog proberen, maar in fasen: eerst ga ik, als het me lukt werk te vinden en een leven op te bouwen volgt zij. Nu is zij echter degene op wie ons visum zal drijven. Zij heeft een universitair diploma, ik ben helaas in het een na laatste jaar HBO blijven steken… Is dit een probleem? Ik bedoel, moet zij haar visum meteen verzilveren als ze het krijgt? Of mag ze even wachten terwijl ik alvast afreis? Wie kan hier meer over vertellen?

groet, Matthijs

• Kristian

Als je je visum krijgt, heb een een bepaalde tijd totdat je voor de eerste keer in Australie moet zijn om je visum te “activeren”. Daarna mag je Australie weer verlaten als je dat wilt.

• Alice

Waarom jij eerst, dan zit je toch met dubbele lasten?

Je huis in Nederland waar je vrouw nog woont, hogere telefoonkosten je wilt elkaar toch eens spreken.

Misschien een reisje tussendoor en jij hebt in Australie je kosten van huur,gas water licht.

Vrees dat dat een duur grapje gaat worden….zekerheid heb je niet als je gaat emigreren, of er moet al een baanaanbod zijn.

Waarom niet gelijk er voor gaan, heb je een visum dan vertrekken jullie beide, gezelliger ook.

Emigreren is best een grote stap, als je er samen voor kiest zou ik er ook samen voor gaan.

Kijk eens bij een forum voor Australiers, zoek contact met mensen die er al wonen.

Nu weet ik niet hoelang een visum voor Australie duurt, voor Canada ben je dik een jaar kwijt alvorens dat gewilde stickertje in je paspoort staat.

Geeft je ook nog de tijd om te sparen, contacten te leggen…

Succes.

• loc

Bij Ausgov. is bepaald hoe lang een vida geldig blijft.

Ik dacht een jaar

• Martin

Als een van jullie een visum krijgt (zoals je van plan bent), dan heb je een jaar om het land binnen te komen. De datum daarvan hangt af van de datum waarop je je medicals hebt gedaan of je VOG. Degene die je het eerst hebt gedaan, plus een jaar is de datum waarop je visum moet zijn gevalideerd. Je hoeft dan overigens niet meteen te blijven, maar moet wel even door de douane.