Emigratie naar Latijns-Amerika/Carribic?

• Joost P.

Hallo,

Ik ben al een paar jaar bezig om te emigreren naar Latijns-amerika en dan met name naar Panama,Venezuela of de Dom. Republiek. Dat dat niet echt makkelijk is zal iedereen wel snappen. Aangezien ik niet over een nacht ijs wil gaan het volgende:

Thans ben ik eigenlijk op zoek naar meer specifieke info.

Ook mensen die de stap gewaagt hebben en de hun ervaringen willen delen zijn van harte welkom om mij dit mede te delen.

Ik wil een zaak gaan beginnen in de toeristische sector (bed and breakfast) of anders in de horeca. Een internet cafee is misschien ook iets. Zelf werk zoeken heb ik ook geprobeerd echter valt dit niet mee en is de arbeidsmarkt in deze landen goed afgeschermd van buitenlanders. Ook werk zoeken bij een (grote) NL multinational is zeer moeilijk daar dezen lang niet altijd op zoek zijn naar mensen. Verder zijn de meeste contracten tijdelijk;dus gaat men geen mensen aannemen die daar eigenlijk willen wonen.(mijn ervaring)

Persoonlijk zijn er aan bovenstaande landen allemaal voor-nadelen aan verbonden.

Zelf spreek ik redelijk spaans en kan het goed lezen. Ik heb geen partner en geen kinderen. Of dat een voordeel is aangaande een emigratie weet ik nog niet,maar ik verwacht het eigenlijk wel.

Dus alleen maar mensen die ervaringen hebben met deze landen!!!!(Venezuela,Panama en Dom. Republiek) In andere landen in de regio ben ik nl NIET in geintresseerd.

bij voorbaat dank.

Joost P.

• Willem

Trouwen met een inwoner van een van die landen is de meest eenvoudige route!

Succes!

• Joost P.

Sorry Willem misschien goed bedoeld maar zo'n antwoord is eigenlijk te dom om serieus op te reageren!

Want….als je daarzo getrouwd bent…WAAR leef je dan van????

En DAT was eigenlijk wat ik bedoelde.

;-)

Joost.

• Fengzi

Jij bent gewoon de grootste eikel in Nederland

• Joyce

Hi Joost,

Wij zijn erover aan het denken naar Panama te verhuizen (zie ook onze website www.smitdesign.com/blog) Waar jij tegenaan loopt, lopen wij ook tegenaan. Wat ik gelezen heb, is iets voor jezelf beginnen de beste manier om binnen te komen. Hier moet je wel een behoorlijk zak geld voor meenemen. De lokale bevolking is inderdaad zéér goed afgeschermd.

Wat ik wel gelezen heb, is dat er - naast nl multinatiols - ook veel us multinationals zitten. Deze hebben vaak wel werk (verdient ook beter dan via een lokaal bedrijfje) en willen ook dolgraag mensen van buitenaf ipv locals omdat hun Engels veelal stukken beter is dan die van de lokale bevolking. Echter, het bedrijf moet kunnen aantonen dat een local het werk niet kan doen, dus dat het voor een buitenlander is weggelegd. Veel bedrijven weten hier toch een omweg voor te verzinnen zodat je toch aan het werk kunt.

We zijn er zelf nog niet uit hoe / wat / waar, maar willen toch de gok maar een keer gaan wagen ook al zal het moeilijk gaan worden. Deze site heeft ons veel informatie verschaft, wellicht heb je er nog wat aan?! http://www.escapeartist.com/panama/panama.htm

Gr. Joyce

• Joost

Hola Joyce,

ja bedankt voor je reactie….let maar niet op wat sommige eikels hierzo schrijven…dat zijn gefrustreerden die zich alleen kunnen uiten door andere mensen naar beneden te halen….negatievelingen en\of mislukkelingen dus….

Persoonlijk ben ik er nog steeds niet uit of het Panama of de Dom. republiek wordt.

beide landen hebbem voor en nadelen.

Grote voordeel van de DR is dat er veel toeristen komen en dat de econoimische groei vrij hoog is tov Panama.

Panama is beduidend kleiner en als europeaan ben je vlugger geisoleerd.Momentreel zit ik weer in de DR……en dat bevalt goed.

Om hier werk te vinden moet je aller eerst mensen kennen. Diplomas zijn minder belangrijk. Tuurlijk moet je je kunstje kunnen….echter in NL (zoals ik je wellicht niet hoef uit te leggen) zijn diplomas veeeeel belangrijker.

Ik spreek redelijk spaans…verder vloeiend engels,duits en ook redelijk FRans…..en ik heb goeie hoop om een leuke baan te vinden. Naderhand wil ik uiteraard iets voor mezelf beginnen……want daar doe ik toch voor.

suerte

JOOST