Nederlandse Antillen

• Mozilla

Ik zit in het basisonderwijs en ik ben een alleenstaande moeder van twee jonge kinderen. Ik heb altijd de wens gehad om in het buitenland te wonen en te werken.

Ik wil eerst de tijd nemen om mij te oriënteren op een geschikte baan, woonruimte, goede mogelijkheden voor mijn kinderen en natuurlijk ook het land. Ik zou graag in contact komen met mensen die hetzelfde gedaan hebben (tijdelijk in het buitenland wonen/werken met jonge kinderen als alleenstaande ouder). Ik wil mij gaan oriënteren op de Nederlandse Antillen. Wie kan mij tips geven over hoe gemakkelijk of juist heel lastig het is om een baan in het onderwijs op de Antillen te vinden? Graag ook ervaringen.

Kom maar door!

Mozilla

• bolle

nou als dan toch niemand reageerd.Een baan in het onderwijs is niet zo moeilijk te krijgen.Maar bij goede mogelijkheden te krijgen voor je kinderen,daar zet ik eerlijk gezegd een klein vraagteken bij.Ik ga de antillen niet afkammen,ik heb er 11 jaar gewoond.Maar waarom denk je dat de meeste naar nederland komen.En als alleen staande vrouw,tja,daar zijn de anttillianen nogal gek op.Mail me maar,dat is beter

• *>Roy<*

..

• Mozilla

Prettig om te horen, dat een baan in het basisonderwijs niet moeilijk is te vinden. Ik vraag mij af of het ook zo gemakkelijk is om op een Nederlandse school een baan te vinden. Bolle, jij zet vraagtekens bij de ‘goede mogelijkheden voor mijn kinderen’. Kun je uitleggen waarom je daar je vraagtekens bij zet en waar je dan precies je vraagtekens bij zet? Ik zal toch niet de eerste Hollandse vrouw zijn met twee kinderen die op de Antillen wil gaan wonen en werken voor bepaalde tijd.

Mijn voorkeur gaat voorlopig uit naar Aruba, omdat ik daar meer positieve verhalen over hoor als: veilig, leuke mensen en gemoedelijk.

• Stippel

Hoi Mozilla,

Aruba is leuk. Wij hebben er 4 jaar gewoond. Hierbij een hele flats informatie, kijk maar of je er wat mee kunt.

Ik wil je wel waarschuwen: het is op Aruba momenteel helemaal niet makkelijk om een baan te vinden in het lager onderwijs. De IPA (instituto pedagogico Arubano) levert lagere school leerkrachten voor het eigen onderwijs, en er wordt steeds meer overgeschakeld op onderwijs in het Papiamento (voorheen ging alles in 't Nederlands). Er worden voor de lagere scholen weinig of geen Nederlanders meer aangenomen vanuit Nederland. Als je al op het eiland woont, is het makkelijker (ze nemen je dan aan op een locaal contract en hoeven je overtocht en je vracht niet te betalen, en je kunt beginnen via invalcontracten).

Er is een Nederlandse school (basisschool naar NL. model) op het eiland (de Schakel, http://www.schakelaruba.com/) en die werft zijn personeel eigenlijk ook alleen op het eiland zelf (Nederlandse leerkrachten die al een aantal jaar meedraaien en het in het Arubaanse lager onderwijs wel gezien hebben, of Arubanen die in Nederland les gegeven hebben… ).

Bolle's verhaal vind ik vaag. Een ex-collega van mij is ook tijdelijk (3 jaar) met haar 2 kinderen naar Aruba geweest, en die heeft echt geen last gehad van de dingen waar Bolle het over heeft. Waar ze wel last van had is dat ‘t ontzettend moeilijk is om in ’t begin alles ‘rond’ te krijgen: je moet een hoop papierwerk regelen, je moet werken, je moet wennen aan de hitte, je kinderen moeten overal aan wennen, je moet een huis zoeken, je moet wennen aan je nieuwe baan, je moet je kinderen op tijd brengen en halen, je moet wat aan je huishouden doen, je hebt nog geen nieuwe vrienden en ook nog geen oppas dus je kunt nog niet achter een sociaal leven aan. Het kost echt wel 'n jaartje voor je echt aan genieten toe komt…

Over mogelijkheden voor je kinderen: als je kinderen niks mankeren en gewoon mee kunnen op school, pikken ze het snel genoeg op en sluit het bij terugkeer in NL ook best aan. Het kan misschien ‘n jaartje extra kosten… Het schoolsysteem is er schoolser dan in NL (een beetje zoals bij ons in de jaren 80) en nog steeds wel grotendeels gebaseerd op Nederlandse methodes. Op de middelbare scholen gaat nagenoeg alles in ’t Nederlands, behalve in het lager beroeps onderwijs.. Als je je kinderen perse naar de Schakel wil hebben, ben je wel 8000 gulden per kind per jaar (3500 euro) kwijt. Voor de rest is ‘t onderwijs nagenoeg gratis. Voor de kleintjes zijn er heel veel opvangmogelijkheden en geen wachtlijsten, je moet alleen zelf wel kritisch zijn naar de kwaliteit. En ’t kost 'n fractie van wat het in NL kost.

Groet, Stippel.

Hee Roy, ben je nou nog niet weg!

• Roy*

..

• Mozilla

Hoi Stippel,

Ontzettend bedankt voor je info. Zou ik het e-mailadres mogen hebben van jouw kennis/vriendin om wat meer van haar ervaringen te weten te komen?

Ik hoor hopelijk nog van je!

Groet,

Stippel

• Bert van Heusden

Hallo,

Ik weet niet of er nog steeds mensen zijn die dit lezen, maar ik wil alsnog even reageren op dit bericht. Het is natuurlijk altijd leuk om in het buitenland te gaan werken. Wel moet je met veel dingen rekening houden en is het niet altijd veel leuker in een zonnig land. Denk ook aan de bureaucratische rompslomp die erbij komt kijken. Verder is het op de Antillen wat minder geregeld dan in Nederland.

Maar als je eenmaal klaar bent is het bijzonder fijn vertoeven op een eiland waar het altijd lekker weer is. Met kinderen is het misschien wat moeilijker. Je hebt toch te maken met cultuurverschillen en het is niet altijd zo rooskleurig als het lijkt.

Neem gerust eens contact op als je meer wilt weten.

Groetjes,

Bert

Mijn website

• Erik

Ok