emigratie mogelijkheden

  • mieke

    Hoi,

    Ook wij zijn een jong gezin (26 en 34) met 2 kleine kinderen 1 en 3jr oud.

    Wij gaan 21 augustus a.s emigreren naar Curacao.

    Ik ga daar werken als apothekersassistente en mijn man gaat zoeken wanneer we er aankomen. We hebben ons in Nederland verkocht en onze inboedel grotendeels ook omdat we een gemeubileerd huisje (huur) geregeld hebben. We hebben eigenlijk bijna alles via internet en telefoon geregeld. De huizen op Curacao zijn in algemeen ruim opgezet en ook een stuk goedkoper in vergelijking met nederland. De meeste huurprijzen zijn zo vanaf 700-800 antiliaanse gulden en dat is zo'n 350-450 euro per maand.(gemeubileerd heb ik het dan over) wanneer je ongemeubileerd neemt dan is het nog wat goedkoper. Een huis kopen kan over het algemeen pas wanneer je 2 jaar lang een vast contract hebt. Wij moeten ook nog even uitzoeken hoe dat precies zit, maar eerst maar eens lekker huren.

    In principe is niet zo moeilijk om een baan te vinden, ligt er alleen een beetje aan in welke sector je het zoekt.

    Wanneer nog meer wilt weten, mail me maar.

    Groetjes Mieke

  • joukje romijn

    Hoi,

    Kan je me een site geven met huizenaanbod op de antillen?

    alvast bedankt!

    Joukje

  • Tirza van Delft

    Hallo Marjolein en Jan-Hein,

    net als jullie heb ik concrete plannen te emigreren naar Costa Rica, met name omdat mijn vriend daar woont en ook vandaan komt. Ook ik zou graag willen weten hoever jullie inmiddels zijn met het afhandelen van alle zaken en hoe jullie dit precies hebben aangepakt.

    Bedankt alvast!

    Groeten,

    Tirza van Delft

  • ras

    hola, tsja… costa rica, wij, mijn vrouw en mijn zoon van 7 jaren en ik waren daar twee jaar geleden voor een maand. rondgetrokken per bus en zeer veel gezien !! het is een prachtig land !! ik vond de caribe coast schitterend!! puerto viejo en omstreken, heel relaxed, veel rasta en reggea schitterende natuur en ontspannen mensen. succes en ik hoop jullie verhaal te kunnen volgen, gr, ras.

  • Fengzi

    Ga naar China, met name Guizhou (een provincie in China). Heel erg rustig, geen stress.

  • Henk.

    hahahahahahahah je kunt ook naar de maan emigren…..hert moet wel reeel blijven Fenghzi.

    Henk.

  • Fengzi

    Wat versta jij onder reeel? Ooit eens in Guizhou geweest (ooit eens in China geweest)?

  • Henk.

    Effe serieus…hoeveel Nederlanders ken JIJ (buiten je eige maffe zelfomhoog gevallen persoontje dan) die naar CHINA (dat is dus de VOLKSREPUBLIEK…ja?) ge-emigreerd zijn????????

    Afgezien dan van een paar diplomaten of zeer hoog geplaatste mensen werkzaam VOOR een GROOT INTERNATIONAAL bedrijf.

    (dus die zijn eigenlijk GEEN emigranten;want na een paar maanden/jaar gaan ze meestal weer weg)

    trouwens naar China zou ik nooit gaan……communisme is slecht voor je;-)

    Corruptie trouwens ook.

    Om nog maar te zwijgen over de vele varianten vd vogelgriep/pest. Bovendien ben ik niet-roker…en die Chinezen roken als de pest:-( bah….stelletje lucht vervuilers.

    Ga jij maar lekker naar China……en blijf gelijk lekker daar en KOM NOOIT meer terug naar NL.

    Misschien eindig je nog ergens tussen de mihoen of zomaar in de soep!!!??? hahahahahahaah

    Chinezen eten inderdaad BIJNA alles…..!

    :-)

    Henk.

  • Jolanda

    Hoi Marjolein en Jan Hein,

    Wij hebben begrepen dat het juist wèl heel moeilijk is om Costa Rica binnen te komen. Je komt alleen in aanmerking voor een verblijfsvergunning als je 50.000 dollar (41.000 euro) investeert in bijvoorbeeld toerisme of als ke junt aantonen dat je de komende vijf jaar een eigen vermogen hebt van 60.000 dollar (ruim 49.000 euro) (ieder maand moet dan automatisch 1.000 dollar (ruim 800 euro) op een rekening in CR worden gestort). Ik begrijp heel goed dat het sowieso belangrijk is dat de je de eerste (lange) periode iets nodig hebt om “op te teren” (dat is voor ieder land waar je naar wilt emigreren belangrijk). Verder is het verkrijgen van een lening bij een bank in CR én Nederland niet mogelijk. Het is eventueel een optie om iedere 3 maanden voor 72 uur de grens over te gaan en vervolgens weer terug te keren naar CR. Dit wordt oogluikend toegestaan, maar als de authoriteiten echt moeilijjk gaan doen en ze komen hier achter, word je meteen het land uitgezet en mag je de komende 10 jaar CR niet meer in.

    Kortom, als je geen eigen huis (of een goed lopende zaak) in Nederland kunt verkopen, kom je in CR mijns inziens niet erg ver.

    Hebben jullie andere ervaringen en/of ideeën? Wij willen heel graag weten of er toch nog andere mogelijkheden zijn, omdat wij heel graag naar CR zouden willen emigreren en ook een B&B willen beginnen.

    Groetjes,

    Jolanda

  • Wino Brouwer

    Geweldig zoveel verschillende reacties ,ik dacht dat ik de enigste was die naar CR wil verhuizen.

    Ik ben in Maart/April 2006 geweest en een geweldige tijd gehad ,aangezien ik al 10 jaar daar wil wonen maar nog nooit het land zelf heb gezien ben ik er dan toch maar een keer geweest .

    Wat ik wel kan vertellen is dat mijn ideeen en mijn motivatie alleen maar versterkt zijn om naar CR te emigreren.

    Ik zou graag aan Lake Arenal willen wonen en een sportvis bedrijfje willen opzetten ,de temp is daar geweldig .

    En de mensen met wie ik gesproken heb erg vriendelijk.

    Het is voor mij echt het paradijs.

    Dus ik heb besloten om binnen nu en 2 jaar mijn geluk in CR te gaan zoeken ,waar ik overigens van overtuigd ben dat dit gaat lukken.

    Gr.Wino