Aruba; vragenvuur ...

• Belle

Hallo allemaal,

Mijn vriend heeft een geweldig aanbod gekregen om te werken in Aruba voor 3 (!!!) jaar. Zijn er Nederlanders die ervaring hebben in het emigreren naar Aruba?

Zo ja, wat zijn de cultuurverschillen, wat zou je anders hebben gedaan als je het over mocht dooen, hoe is het dagelijks leven, wat zijn de gemiddelde maandlasten (bv huis, auto, verzekeringen ed), waar moet je op letten als je daar naar toe gaat, wat is een rustige en veilige omgeving om te wonen (liefst in de buurt van Oranjestad) etc. etc.

Een heel vragenvuur, maar ik hoop dat iemand ons kan helpen. Alle tips, op- en aanmerkingen zijn welkom.

• Roy!

..

• Pelar

Waarschijnlijk is je vriend leraar???

Na één jaar Aruba willen mijn vriend en ik weer terug. Ik heb net mijn sollicitatiebrief af en die gaat dit weekend de deur uit. Gezien de ‘werkdruk’ op Aruba kan het wel een tijdje duren voordat mijn brief op de plaats van bestemming is :)

En wat betreft jullie vragen, dan kan ik me wel aansluiten bij Roy. Maak je vooral niet druk als je daar komt, daar heb je alleen jezelf maar mee.

Wanneer gaan jullie naar Aruba, Belle?

Groetjes

• bolle

daar hoef je nou niet speciaal voor naar aruba om je niet druk te maken.dat doe ik hier in nederland ook niet.

• roy

• Belle

Nee, mijn vriend zit in de financiële sector.

Maar over de werkdruk: we zouden vorige week iets definitiefs horen en dat is helaas niet gebeurt. Waarschijnlijk weten ze pas meer over twee weken, maar we willen nu namelijk alles weten, want anders hebben we zo kort dag om alles te regelen. Haha, echt super-Nederlands, maar het is toch een hele stap. Misschien dat ik van de Nederlandse mentaliteit af moet stappen en als ze zeggen dat ze deze week iets regelen, er dan nog 2 weken bij op moet tellen. Dan kom ik niet voor verrassingen te staan.

Maarreh, het jaartje Aruba is blijkbaar erg bevallen als jullie er nu al over nadenken om terug te gaan. Waar zaten jullie toen dat jaar (plaats)? En hebben jullie ook ervaringen met het huren van een huis voor een langere periode?

• roy

• Pelar

Inderdaad, als je iets wil regelen moet je er zelf achteraan gaan. Het kan gebeuren dat afspraken heel lang op zich laten wachten of helemaal niet nagekomen worden.

Wij hebben in Savaneta en in Oranjestad gewoond. Beide huurhuisjes, de één gevonden in de Diario (krant) en de ander door wat rondrijden. Ook dit keer willen we op dezelfde manier naar een huisje opzoek gaan.

• Stippel

Hoi Belle, hoi Roy (ben je nou NOG niet weg??)

Aruba is prima, inderdaad zoals Roy 't zegt: eigenlijk zijn er geen onveilige plaatsen. Je hebt er wel wat kruimelcriminaliteit. Alles is in de buurt van Oranjestad.

Wij hebben er 4 jaar gewoond. Wat ik anders zou doen: iets langer doorzoeken naar een huis wat ook lekker op de wind ligt (niet meer IN de stad gaan wonen, dus), zorgen dat ik wat meer spending money had dan die 5000 gulden op de bank (toen nog…), en het huis waar je dan in gaat wonen ook meteen lekker inrichten en niet denken ‘ach, ’t is maar voor 3 jaar'. Zorgen dat de dekbedden niet per ongeluk in de vracht belanden… Tijd maken voor een duikcursus.

Tip voor huizen zoeken: probeer je toekomstige werkgever te vragen of hij een advertentie wil zetten voor jullie, je krijgt dan vast veel aanbiedingen (verhuurders willen graag aan tijdelijke Nederlanders verhuren).

Verkijk je niet op de hitte. Het was voor mij dodelijk vermoeiend om de hele dag in 30+ graden te leven en te werken. Als je daar goed tegen kunt: gaan!

Groet,

Stippel.

• bolle

Nou,ik heb dan niet op aruba gewoond,maar op bonaire.Niet alleen de hitte is dodelijk vermoeiend.Het vraagd behoorlijk wat aanpassing om in zo,n land te wonen.Laat ons eerlijk zijn,wij nederlanders zijn wat afspraken,tijd en geld erg op de puntjes.Nou op de antillen dus niet.Afspraken na komen gebeurd haast niet.Tijd hebben ze in overvloed(gelukkig),en geld gaan ze weer verdienen als het op is.Een heerlijk leven,niets op aan te merken,geweldige mensen als je er tussen in leeft.Maar je moet niet iemand zijn die erg op de puntjes is,want dan heb je daar echt niets te zoeken.Met een nederlandse mentaliteit raak je op de antillen behoorlijk in de stress.En dat is natuurlijk niet de bedoeling.Dus eerst beginnen met,ik moet dit,ik moet dat ,ik moet nog van alles doen in de vuilnisbak te gooien en dan de volgende stap.

Veel sucses,Bolle