werken in Canada

• Martijn

Ik ben 25 jaar en op dit moment bij mijn oudere broer op bezoek in Ontario, Canada.

Er is mij hier tijdelijk werk aangeboden door een klein bedrijf, maar officieel mag ik hier uiteraard niet werken. Het soort werk zou ook door een Canadees gedaan kunnen worden, maar dit bedrijf zag mij wel zitten. Nu zou ik hier best een aantal maanden willen werken (en natuurlijk daar wat mee verdienen), maar waar te beginnen?

Moet dit via Berlijn, moet ik daar dan naar toe, kan ik een tijdelijke werkvergunning aanvragen?

Wat kost het, hoe lang duurt het en moet ik dan nog kunnen bewijzen dat ik genoeg geld heb om evt. in mijn levensonderhoud te voorzien voor het geval ik geen baan heb? Maakt het dan nog wat uit dat mijn broer de Canadese nationaliteit heeft?

• Alice

Je “toekomstige” werkgever moet aantonen dat het werk wat hij voor jou in gedachten heeft niet door een Canadees gedaan kan worden.

Of aantonen dat hij echt geen Canadees voor dit baantje kan vinden.

Dit doet hij bij de HRDC, het bewijs levert hij door bv aan te tonen dat hij al 3 maanden adverteerd.

Keurt het HRDC dit goed, dan krijgt hij toestemming om jou aan te nemen, die toestemming sturen ze naar Berlijn alwaar jij je gegevens heenstuurt op hun verzoek, Berlijn schrijft dan een werkvergunning uit, voor die werkgever.

Dan kom je Canada binnen, ontvangt bij de douane je stempel en je maag aan eht werk.

Even snel lukt dat dus niet….helaas.

Je komt ook door je leeftijd nog in aanmerking voor een werk/studievergunning, die worden elk jaar in December weggegeven.

• annette Sluiter

Op dit moment zijn er inderdaad weinig opties voor je.

Het programma waar je wel voor in aanmerking zou kunnen komen heet het Holiday Program. Maar de visa hiervoor worden tussen half December en ongeveer de eerste drie maanden van het nieuwe jaar uitgegeven. Er zijn nl. maar een bepaald aantal visa beschikbaar in dit programma.

Succes!

Annette Sluiter

Immigration Consultant

Gecertificeerd door Canadian Society of Immigration Consultants

CSIC M041960

• ben lombaert

beste alice/

weet u soms hoe lang het in beslag neemt vooraleer je nieuws krijgt van het HRDC en als je dan iets weet hoe lang duurt het dan nog vooraleer je je echte werkvergunning hebt ?

bedankt op voorhand

ben

• Alice

Hoi Ben,

Sorry voor mijn late reaktie, zag je berichtje nu pas.

Je toekomstige werkgever moet adverteren om er zeker van te zijn dat je niet een baan voor de neus van een Canadess wegkaapt.

De HRDC verplicht 3 maanden adverteren, daarna komen ze pas in aanmerking voor toestemming om jou aan te nemen.

Dan nog via Berlijn….een maand of 5/6 neemt het totaal zeker in beslag.

Wil jij op een werkvergunning naar Canada komen?

Groetjes Alice

• Maikel

beste Martijn,

Ik zit nu in de zelfde tijd als jou heb daar familie en kan er werken.

Hoe heb jij dit gedaan, en is je het al gelukt, messchien heb jij een paar tips voor mij.

Alvast bedankt.

Maikel