Emigreren naar Spanje

• Cathelijne

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje. Ik werk al een aantal bij een bedrijf in Nedeland en heb nu de mogelijkheid om te gaan werken bij ons hoofdkantoor in Spanje. Wij lopen al een tijdje met het idee om naar het buitenland te vertrekken dus dit is een buitenkans voor ons.

Kan iemand me vertellen wat er allemaal bij komt kijken als je gaat emigreren. kan dat zo maar of moet je dan enorm veel gaan regelen.

Graag zou ik ook in contact komen met mensen die deze stap al hebben gewaagd en die hun ervaringen met ons willen delen.

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,

Cathelijne

• Monique(J/Y/M)

Ja dat kan zomaar, je bent vrij om binnen de EEG te verhuizen. Dus je mag je zo in Spanje vestigen. Je krijgt dan wel een de papieren rompslomp (in NL alles opzeggen en in Spanje alles aanvragen) en de verhuiskosten.

In Spanje heb je voor de meeste dingen een NIE nummer nodig, maar ook dat is aan te vragen. Je kunt zelf achter alles aan, maar ook een gestor “inhuren”. Dat is een tussenpersoon die alles (tegen betaling) voor je kan regelen.

Dan moet je nog woonruimte zoeken hier. Je kunt direkt kopen, maar ik adviseer eerst te huren. Dan kun je eerst rondkijken waar je het liefst zou willen wonen en in de krant neuzen naar woonruimte die betaalbaar is.

Voor mensen die de stap al hebben gezet (en ikzelf woon nu in Spanje) kun je kijken bij www.spanjeforum.nl

gr. Monique