Ik heb zelf op de Europese School Brussel II gezeten. Als het goed is moeten er tussen de verschillende Europese Scholen niet al te grote verschillen zitten. Er zijn verschillende taalsecties (de Nederlandse, Duitse, Franse enz.), een aantal vakken wordt in de moedertaal gegeven, maar sommige vakken in een andere taal (eerste vreemde taal die door de leerling gekozen is) In het algemeen is er veel aandacht voor talen. Keuze voor een talsectie is, als ik het goed heb, vrij, je kunt je kinderen met NL nationaliteit bijv. in de Engelse of Spaanse sectie plaatsen.
De scholen staan volgens mij niet direct onder toezicht van het land waar ze gelegen zijn, ze worden direct gesubsidieerd door de EU en worden gecontroleerd door een aan de EU verbonden Raad van de Europese Scholen.
Mijn ervaring was wel dat in de Brussel de school toentertijd (er waren in mijn tijd 2 scholen) wel wat massaal was, (overvol, gebouwen te klein, maar begrijpelijk met de vestiging van de EU-instellingen in Brussel). De andere scholen in Europa (met name Bergen) zouden veel kleinschaliger zijn.