Hallo,
Mijn vriend (as man) en ik willen gaan emigreren naar Canada. We hebben nog geen kinderen, het is de bedoeling dat die daar geboren gaan worden.
We willen in Calgary (eo) gaan wonen, en daar spreken ze Engels, maar er zijn ook Franstaligen. Ons eventuele kind leert dus op school Engels en waarschijnlijk ook Frans. Om te voorkomen dat het kind totaal ‘vervreemd’ is van het Nederlands (voor eventuele vakanties, oma aan de telefoon, etc) vinden wij het belangrijk dat hij/zij ook Nederlands leert.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Is het verstandig om thuis Nederlands te praten? Of Nederlands en Engels?? Als hij/zij de eerste jaren alleen Nederlands hoort, ben ik bang dat hij/zij een taalachterstand krijgt op het gebied van Engels. Maar als wij thuis Engels zouden praten, leert hij/zij geen Nederlands. Ik zit te denken dat het misschien een idee is om thuis Nederlands en Engels te spreken, zodat hij/zij van allebei een basis heeft. En Frans…. dat spreek ik wel redelijk maar mijn vriend niet (maar wil het wel graag leren).
Hoe gaat dit in de praktijk??? Ik vind het niet heeeeeeel belangrijk dat ons kind Nederlands spreekt, maar mijn vriends moeder en zusje kunnen beide geen engels. Mijn vader spreekt goed Engels, en mijn moeder redelijk Engels en goed Frans.
Groetjes Laura