pensioen...

• Michiel K

Hoi Prikkers,

Reeds lange tijd hebben WIJ de gedachten om naar Thailand te emigreren, ik ben 40jaar en dus nog 25jaar verwijderd van m'n AOW, mocht dat nog bestaan…..

Hoe zit het met AOW ;

Wanneer ik Nu naar Thailand verhuis en dus ongeveer 20jaar netjes belasting heb betaald en dus ook voor m'n AOW, maak ik er dan ook aanspraak op als ik NEDERLANDER blijf maar in Thailand woonachtig ben??

Het is natuurlijk niet veel zo'n AOW, maar omgerekend naar Thaise bath-jes dan lijkt het aardig wat…

Gr, M.K.

• Ruud

Kost je 25 maal 2% AOW Michiel. Dus je vangt dan maar de helft AOW. Je telt alleen mee als je in Nederland woont. Belasting betalen is daarbij niet belangrijk.

• Mejdl

Je kunt je wel vrijwillig verzekeren Michiel, voor maximaal 10 jaar.

Dit geldt ook voor de ANW.

De premie wordt berekend naar je laatstgenoten inkomen in Nederland.

Dat kan nog flink oplopen en je moet gewoon uitrekenen of het de moeite is.

Alle informatie staat op de website van de Sociale Verzekeringsbank: http://www.svb.nl

• dj

je kunt als emigrant nog steeds mee blijven sparen voor je aow.

nu is dit nog vrijwillig maar ik heb begrepen dat er een regel/wet in de maak is waardoor ze nederlandse emigranten dit willen verplichten. je zal dan wel iets moeten betalen hiervoor. zover ik weet betaal je er nu niets voor. ja inderdaad via de belasting waarschijnlijk.

• TumTum

Mocht je daadwerkelijk naar het buitenland vertrekken, hou er dan rekening mee je BINNEN één jaar ná vertrek uit NL op te geven voor vrijwillige voortzetting van de AOW !! Daarna kom je er NIET meer in!

(slechte boekhouder gehad indertijd-spaar nu lege flessen)

• Maartje

Mejdl, heb je nog tips hoe ja dat kan uitrekenen ?

Ps op svb staat geen tijdstermijn van max 10 jaar aangeven ?

• Mejdl

Van te voren uitrekenen hebben wij niet gedaan, Maartje.

We hebben ons toen ervoor opgegeven (vlak voor ons vertrek in 2003) en toen kregen we op papier wat we moesten betalen.

We hebben één vol jaar betaald, maar dat kwam in ons geval neer op ongeveer 14 duizend NZ dollars per jaar en dat is héél veel geld.

Toen ben ik gaan rekenen hoevel AOW we minder zouden krijgen als we de laatste 7 jaar niet zouden betalen. Gewoon a.d.h.v. de AOW van dit moment en toen kwam ik er achter dat mijn man ná z'n 65e nog 32 jaar moest leven om er maar een beetje voordeel van te hebben. En dat was dan nog maar een paar tientjes per maand.

Dit natuurlijk afgezet tegen het feit dat we zeven jaar lang die 14 duizend dollar moesten betalen.

Toen hoefden we niet lang na te denken en zijn er meteen mee gestopt, dan maar 14% minder AOW straks!

Maar ik zeg nogmaals, de bedragen hangen af van je laatstverdiende inkomen in Nederland. Als je geen tot weinig inkomen had betaal je stukken minder premie.

Ik weet niet meer waar ik het heb gelezen van die tien jaar, dacht toch op de SVB website, maar nu ga ik twijfelen natuurlijk.

Als je er serieus over denkt is het de moeite bij de SVB in Amstelveen langs te gaan en daar advies te vragen. Ze rekenen dan keurig voor je uit wat je moet gaan betalen.

Wij zijn daar heel prettig en uitvoerig behandeld.

• maartje

Bedankt ik zal het wel eens berekenen anders kan ik het geld beter wegzetten misschien.

bedankt