Verhuren van je koophuis ?

  • roy

    Wat is beter,belastingtechnisch cq financieel,het verhuren of verkopen van je eigen huis als je gaat emigreren ?

  • Kaisa

    Wanneer je echt definitief gaat emigreren, lijkt het me logischer om je huis te verkopen. Heb je dan nl. nog zin om financieel betrokken te zijn bij Ned? Bovendien moet je heel erg oppassen bij het verhuren van je woning. een huurder heeft ontzettend veel rechten.

    Stel je voor dat je na een tijdje toch besluit om het te verkopen, krijg dan die huurder er maar eens uit!

    Kaisa

  • roy

    Ja daar zit veel in…bedankt alvast.

  • Monique(J/Y/M)

    Ach het heeft allebei zijn voor en nadelen. Als je eerst een jaar verhuurt, kun je kijken of het je bevalt in het buitenland. Als het je bevalt, kun je overgaan tot verkoop. Maar dat geeft een enorme rompslomp.

    Als je verkoopt, heb je nergens geen omkijken meer naar. Maar wil je binnen 5 jaar (dacht ik) weer een hypotheek in NL, heb je over de winst op je huis geen hypotheekaftrek.

    Ik zou kiezen voor verkoop.

    Gr. Monique

  • Yvette

    Dit hebben wij ook uitgezocht daar we toch een vangnet wilden hebben voor het geval we onverwacht terug zouden keren.

    Voordelen van verhuren:

    -vangnet (nog een huis bij terugkomst).

    -eventuele inkomst als het verhuur bedrag hoger is dan je huidig hypotheek bedrag.

    -sommige landen kennen geen vermogens belasting. (dus wordt jeniet

    aangeslagen voor onroerend goed in het buitenland)

    Nadelen van verhuren:

    -bij leegstand dubbele uitgaven.

    -op hypotheek bedrag geen belasting teruggaaf. (omdat je geen belasting meer

    betaald in Nederland)

    Wat voor ons doorslaggevend was zijn de volgende argumenten;

    de kans dat het huis onverhuurd staat en zo op dubbele kosten zit (ons huis zou een vrij hoog verhuur bedrag mee krijgen en daardoor moeilijk te verhuren zijn), en het is aantrekkelijk om na verkoop met de overwaarde (winst) alvast een flink deel van je nieuwe huis af te betalen.

    Voor wat betreft rechten van huurders en het geregel erom heen, je kan de verhuur in beheer brengen bij of je makelaar of een verhuurbedrijf. Deze regelen dan alles voor je tijdens jou verblijf in het buitenland, hier hoef je je dan absoluut niet druk om te maken. Ook stellen ze contracten op voor wat betreft het weggaan van de huurder uit jou woning wanneer je denk weer terug te komen of wanneer jij denkt het alsnog te willen verkopen.

    veel succes met je beslissing!

  • patricia

    ik heb besloten het te verhuren voor een jaar inderdaad omdat ik niet weet hoe het me in het buitenland gaat bevallen en ik toch niet alle deuren achter me wil dichtgooien. Als je een contract voor bepaalde tijd opstelt, schijn je niet al te veel problemen te kunnen krijgen met het eruit krijgen van de huurders…..dus dat scheelt. Ik hoop dat ik snel weet of het me gaat bevallen en dan het al eerder dan na een jaar kan verkopen en de overdracht laten plaatsvinden als het huurcontract afloopt.

    Als je huis leeg staat en je hebt het in de verkoop staan, dan krijg je volgens mij wel hypotheekbelasting voordeel. Als je het verhuurt niet.

    Succes ermee.

  • Stippel

    Hoi Roy,

    Ik zou het verkopen als ik jou was. Minder dolo di cabes (= koppijn).

    Wij hebben toen we vertrokken ons huis eerst in de verhuur gedaan via een verhuurbedrijf. Dat ging goed (we verdienden er zelfs aan) totdat het leeg kwam en volgens de verhuurder moeilijk opnieuw te verhuren was. Dan zit je inderdaad met hoge kosten (hypotheek loopt door!)

    Na 1 jaar hebben we het huis alsnog verkocht en het geld apart gezet om opnieuw te kunnen kopen wanneer we terug zouden komen. (Onze emigratie was tijdelijk) We hadden al bedacht dat we toch niet terug naar ons oude huis zouden willen. Dat is prima bevallen. Natuurlijk zijn de huizen in de tussentijd flink in prijs gestegen, maar ach, da's het risico…

    Als je terug wil en je bent zuinig op je centjes geweest heb je binnen anderhalve maand ook weer 'n nieuw huis gekocht.

  • Ann

    Wees alsjeblieft voorzichtig met het verhuren van je huis. Wij hebben een klein jaar huurders in ons huis gehad die na betaling van een maand borg niet meer gingen betalen. Ze zijn nu door de rechter veroordeeld tot het verlaten vh huis en uiteraard het betalen van de inmiddels gigantisch opgelopen huur en boete.

    Helaas zijn ze er nu met de noorderzon vandoor en hebben wij een rekening van 10.000 euro die we aan onze advocaat moeten betalen.

    Van het begin af aan stonden we juridisch heel sterk maar de weg naar je recht is duur en heel lang.

    Ondertussen begrepen we dat er meer emigranten met deze problemen kampen, blijkbaar ben je als emigrant makkelijke prooi.

    Het zal uiteraard ook wel vaak goed gaan maar wij zijn uiteraard erg huiverig geworden.

    Wij hadden ons huis al een tijdje in de verkoop en op de verkoop advertentie reageerden deze huurders wij hadden toen zoiets van beter verhuurd dan een leeg staand huis, ze vertelden ons ook dat ze het uiteindelijk wilden kopen. Tja en we zijn er volledig ingetrapt. Wel netjes met een contract e.d. maar dat heeft dus uiteindelijk niet zoveel geholpen.

    Veel succes bij het nemen van een beslissing.

    Ann