artikel

  • tientje

    He hallo

    Ik las laatst een artikel over een emigratie onderzoek, dat het toch te maken heeft met bevolkingsdruk dat men wegtrekt (zie http://www.nidi.knaw.nl/web/html/public/demos/ genaamd Emigratie van Nederlanders: geprikkeld door bevolkingsdruk). Ik vroeg me af: ervaren jullie emigatie gezinden dat ook zo?

    Groetjes,

    Tine

  • La M@m@

    Nee hoor, wij vertrokken omdat we geen wortel wilden schieten en 100 jaar op dezelfde plek wilden wonen…de interesse naar verre horizonten en de kans andere mensen/ een andere cultuur te leren kennen lonkte…eenmaal in je leven krijg je zo een kans.

  • Eric S'pore

    Ik kan me geheel vinden in de conclusie dat een groot aantal emigreert vanwege de (ontbrekende) kwaliteit van de samenleving in Nederland. En daarin kan de bevolkingsdichtheid een rol spelen, alhoewel ik zelf criminaliteit veel directer van invloed vind op de kwaliteit van de samenleving.

    Normen en waarden, iedereen in Nederland heeft er zijn mond vol van, incl JP Balkenende, maar de mentaliteit blijft voor mij een van de meest weerzinwekkende kanten van Nederland

    Bevolkingsdichtheid niet echt, in mijn geval ga ik van Nederland met 400 inwoners per vierkante kilometer naar een land met 6500 inwoners per vierkante kilometer. Maar wel 6500 met een veel toleranter perspectief en een in mijn ogen veel prettiger mentaliteit.

    groet,

    Eric S'pore

    ps. en lekker weer hier natuurlijk, elke dag weer 30+ graden :D

  • La M@m@

    Wat ik zeg, eric, maar is het ook niet een gevolg van de alles moet maar kunnen mentaliteit in NL?

    Ik bedoel, zo goed en geweldig zijn de mensen hier in NY ook niet maar een beetje elementair fatsoen- misschien iets te vaak sorry zeggen, eens iemand voor laten gaan in het verkeer- kom je hier nog wel tegen…

    En in een pretpark of tijdens zomer festivals kun je je hier nog echt plezierig voelen,in NL moet je altijd wijken voor een ander zijn plezier…in een hondedrol trappen omdat aso 1 hondebelasting betaald, of in de sigarettenrook van aso 2 staan…je kent het wel.

    Hier zijn de winters ook lekker koud, daarna ben je extra blij dat het warmer word!

  • vince

    Ook voor ons is niet de bevolkingsdichtheid maar wel de mentaliteit in NL een van de meer belangrijke redenen. In het onderzoek van Demos is overigens niet gevraagd naar de mening over (de mentaliteit van) de overheid, noch over het belastingklimaat in NL. Ook dat speelt een rol.

  • La M@m@

    Ja, schei uit, bij ons in de famillie zitten er ook twee…alleen maar doen wat ze zelf leuk vinden en die overal last van krijgen bij het woord werken.Ik vind het absurd om meer dan 20 jaar bijstand mee te betalen aan twee sufferds die gewoon het systeem misbruiken…omdat ze overal recht op hebben…bah.vince schreef:

    >

    > Ook voor ons is niet de bevolkingsdichtheid maar wel de

    > mentaliteit in NL een van de meer belangrijke redenen. In het

    > onderzoek van Demos is overigens niet gevraagd naar de mening

    > over (de mentaliteit van) de overheid, noch over het

    > belastingklimaat in NL. Ook dat speelt een rol.