met HBO-V naar Nieuw Zeeland

• eric

Hoi Paul!

Wij wonen nu ruim 6 jaar in Nieuw Zeeland en hebben het dan wel gered. Maar gemakkelijk was het voor mij zeker niet. Ik had een goede baan bij de overheid en heb een aantal jaren als advertentie verkoper gewerkt. Wel een te gekke ervaring maar financieel beslist slechter danwat ik in NL had. Nu zit ik ver over het niveau heen wat ik in NL had en verdien meer, maar nog steeds een deel op commissie basis en dus niet altijd zeker. Ik werk nu als emigratie consulent. Maar zeker de eerste 3, 3,5 jaar was het minder. Mijn partner is verpleegkundige (eigenlijk ziekenverzorgende) en heeft veel werk en leert juist meer dan in NL omdat ze veel in het ziekenhuis op verschillende afdelingen vrij zelfstandig mag werken.

Ik ken alle ‘misluk’ verhalen en diegene die jij opnoemt klinken mij heel gewoon in de oren. Ze zitten inderdaad niet op je te wachten en als zekerheid belangrijk is dan is NL een betere keuze, maar als je het als een uitdaging ziet dan moet je de sprong in het diepe nu eenmaal wagen om het zelf te ervaren. Die ervaring is voor mij weer heel wat waard. Ik weet nu dat het ons gelukt is.

Eric

• Paul

Hallo Eric,

Wat ik mij afvroeg na het lezen van jouw reactie, is of jullie kinderen hebben en zo ja, in welke leeftijd? Als wij geen kinderen zouden hebben gehad dan zouden we de stap veel makkelijker maken en de nodige risico's nemen. Er zijn best wel tijdelijke visa waarmee je een eind kunt komen en ben je eenmaal binnen dan zijn je kansen vaak groter.

groet,

Paul

• eric

Hoi Paul,

Wij hebben geen kinderen en om je de waarheid te zeggen zou ik het met kinderen ook heel moeilijk (of liever moeilijker) gevonden hebben. Oma's en Opa's en zo en ik neem aan dat zekerheid nog belangrijker gaat worden in de besluitvorming.

Ik snap je bezwaren ook heel goed, Paul.

Eric