Wat moet ik doen met`m`n huis.

  • Victor

    Ik heb een koopwoning en ga voor +/- 2jr. naar het buitenland.

    Wat kan ik het beste doen?

    Het aan een “vriend” verhuren? of toch liever aan een bedrijf die er dan waarschnlijk het dubbele voor wilt geven.

    Ik zit op het moment even met m`n handen in haar en hoop dat jullie mij advies kunnen geven.

    alvast bedankt.

  • Petra

    Hoi Victor,

    Ik zou het zelf via een makelaar verhuren. Die kunnen dan mooi in die tijd jouw zaakwaarnemer zijn, want als er iets met je huis gebeurt in de tijd dat jij weg bent dan zal het wel opgeknapt moeten worden en da's knap lastig als jij in het buitenland zit.

    Wel even van tevoren navragen natuurlijk of de makelaar dat soort zaken echt allemaal regelt.

    Ik heb zelf m'n huis verkocht, omdat wij van plan zijn om niet meer terug te komen, maar anders zou ik het zeker op deze manier doen.

    suc6, Petra

  • Paul

    Wat wil je zelf, iemand die op je huis past of wil je er een extra inkomen aan verdienen?

    Makelaars vragen waarschijnlijk een percentage van de huur, maar als je het zelf wil regelen dan zou je vriend of familie kunnen vragen om jouw zaakjes te regelen als je weg bent.

    Zorg in ieder geval voor een sluitend huurcontract, waarin je vooral laat vermelden dat het eindig is op een bepaalde datum, en wie voor wat aansprakelijk is.

  • Fritsie

    Ik weet het niet zeker, maar ik heb wel eens gehoord dat als iemand langer dan een jaar in je huis woont het lastig is om hem/haar daarna er weer uit te krijgen. Ik zou het even nagaan. succes

  • victor

    Thanks.

    ik denk ik eruit ben en die vriend in mn huis, de juiste afspraken goed op papier zetten en verders niet te veel nadenken…

    Toch nog 1 vraagje …. weten jullie hoe het zit met m`n belasting voordeel? raak ik dit kwijt doordat ik niet mn huis bewoon??

    hmm komen steeds meer vragen omhoog (gaat dalijk nog echt lastig worden :-)

  • eddi

    Je bedoelt zeker de belastingaftrek van je hypotheek rente?

    als je in nederland nog inkomen hebt (bijvoorbeeld je krijgt gewoon in nederland salaris of inkomen uit andere zaken (aandelen)), EN je betaald in Nederland (loon)-belasting, dan kun je waarschijnlijk gewoon je hypotheekrente aftrekken.

    als je geen belasting betaald, kun je ook niets terugkrijgen…(bedenk, het is een belasting-reductie, GEEN gift van de belastingdienst!!)

    Je moet trouwens wel gewoon je onroerend-goed belasting betalen, maar ik vermoed dat je dat gewoon kwijt bent…

    heb je wel met je hypotheek-verstrekker nagekeken of je het huis mag onderverhuren, en of je naar het buitenland mag? Sommige banken vinden het niet leuk als je plotseling geen geld meer verdient! Ook met je verzekeringen, in het geval een verhuurder of huis-zitter de boel per ongeluk in de fik steekt!

    al met al is het een heel geregel, en je kunt beter een makelaar in de arm nemen, en een sessie met je hypotheek-verstrekker plannen!

  • patricia

    Er zijn een paar voorwaarden om nog hypotheekaftrek te krijgen. Op de site van de belastingdienst staat heel duidelijk wanneer je het nog terugkrijgt.

    Op het moment dat je het verhuurd, krijg je geen belasting meer terug EN je huis komt in box 3 te staan, dus je moet belasting betalen………dit is de waarde van het huis minus de schuld en daar 1.4 % over (dacht ik zo uit mijn hoofd) en dat moet je betalen aan belasting.

    En inderdaad regel een contract voor bepaalde tijd.

  • Yvette

    voorzover ik weet: als je je woning gemeubileerd verhuurd hebben huurders minder rechten om er ( na 1 jaar) in te mogen blijven wonen.

    yv.

  • Joke

    Wij hebben op advies va een jur.adviseur naast de huurovereenkomst een speciale beeindigingsovereenkomst opgesteld. Ook bestaat er een diplomatenclausule deze bepaalt dat wanneer jij zelf weer in het huis wilt wonen dit binnen een bepaalde termijn altijd mogelijk is. succes!!!