pubers

  • DE Willem

    Wie is er onlangs geemigreerd met een (of meerdere) pubers en wil wat ervaring uitwisselen.

    Wij gaan nl eind van dit jaar naar Zuid-Afrika en onze dochter van 14 heeft het er moeilijk mee, dus willen wij weten hoe jullie als ouder en de kinderen er mee omgaan.

    De Willem

  • Syl

    Misschien is dit een site waar je wat aan hebt,

    succes!

    http://www.opdekoffieinnederland.org/

  • Joke.

    Zoals ik RSA ken, zou ik haar bij familie onder brengen.

    Laat haar maar lekker in NL blijven, totdat ze volwassen is.

    Joke.

  • DE Willem

    Joke, leg even uit waarom?

    Ik kom zelf uit ZA, geboren en op mijn 15 met ouders naar NL, en ik weet geen reden waarom haar hier te laren.

    DE Willem

  • Joke.

    Eigenlijk om meerdere redenen.

    De taal is anders, het scholenstelsel, bepaalde vakken,de waarde van diploma's.

    Daarnaast nog het leven op straat en de manier waarop mensen met elkaar om gaan.

    Nou had je in je eerste bericht niet geschreven dat je Zuid-Afrikaan bent.

    Ik weet dan ook niet of je dochter al meerdere keren over een langere periode in RSA geweest is.

    En of jij er de laatste jaren nog regelmatig geweest bent.

    Ik heb RSA als een wereld van verschil ervaren en ik was al volwassen met een gezin toen ik er was.

    Toen 12 jaar terug, vond ik het onderwijs en alles een achteruitgang vergeleken met NL.

    Ook de universiteiten(diploma's en bullen) staan in het buitenland niet echt hoog aangeschreven.

    Jongeren(blanke) die ik toen kenden hadden grote problemen op de middelbare scholen.

    Nou ben ik ook al weer 9 jaar uit NL weg, dus in hoeverre het onderwijs in NL nog zo goed is, kan ik niet beoordelen.

    Maar je dochter zit nu in een systeem.

    Ze weet op welk niveau ze zit en wat ze nodig heeft voor haar toekomst.

    Hoe wordt dat straks in RSA, met al zijn overgangen?

    Joke.

  • rinaki

    Nou,voor het onderwijs hoef je het niet te laten.Dat is hier niet zo geweldig.

    En je toekomst,och dat is maar net zo als je het ziet.Misschien zit er wel een geweldige toekomst in ,in rsa.Nederland is nou niet echt zaligmakend.Verre van dat.Mijn zoon is ook blank en komt van de antillen,die heeft hier ook problemen op school.Dus hoe zie je dat.Ik denk dat jongeren overal wel problemen op school hebben,waar ook ter wereld.Daar hoef je echt geen emigrant voor te zijn.Lekker mee dat kind,leren ze ook nog iets meer als alleen maar sex,drugs en alcohol,ze worden er alleen maar wijzer van..Na een paar jaartjes kan ze altijd weer terug als ze volwassenen is.

  • Joke.

    Waar heeft je dochter het moeilijk mee?

    Wat zijn haar bedenkingen?

    In hoeverre hou jij rekening met haar gevoelens of tegenstand?

    Als geen mening wilde horen die afwijkt van de jouwe waarom zette je je vraag dan hier?

    Of verwachte je alleen maar gesterkt te worden in jouw mening? :)

    Joke.

  • DE Willem

    Sorry voor een verlate reactie, maar ik wil gewoon weten wat andere ouders meemaken.

    Mijn besluit staat vast Joke, mijn dochter is pas 15 geworden en gaat gewoon mee omdat zij nog geen keuze heeft.(te jong)

    Als ze 18 jaar is mag ze terug naar nederland en wij laten ook wat geld achter voor haar.(studie,kamer).

    Ze begint nu ook al in te zien dat het een grote avontuur is waar weinig leeftijds genoten over kunnen meepraten.

    Wij vertrekken eind September naar Zuid-Afrika en gaan wonen waar onze kinderen nog kind mogen zijn en waar ik en mijn vrouw ons vrij en lekker voelen.

    Wij zien de hekken waar jij het op een andere pagina over hebben als een vorm van privacy

    DE Willem

    www.safishri.com

    Onze huis die wij gekocht hebben in Sasolburg

  • Joke.

    Ik ben een andere Joke.

    Ik heb namelijk een puntje achter mijn naam. :)

    Die hekken heb ik niet gekend.

    Ik heb in een thuisland gewoond.

    Venda om precies te zijn.

    Je laat een achterdeurtje voor je dochter open, dat respekteer ik.

    Alvast een hele goeie overtocht toegewenst.

    Laat eens horen hoe het jullie vergaat.

    Mooi blij.

    Joke.

    :)