recht op bijstand in NL?

  • Jan

    Ik woon momenteel 2 jaar in Australie en wil volgend jaar terug naar Nederland. Weet iemand hoe het zit met een eventueel recht op bijstand. Heb je daar uberhaupt recht op als je in het buitenland hebt gewoond en terugkomt? Of moet je het gewoon zelf maar zien te redden?

    alvast bedankt

    Jan

  • Ankie

    Jan,

    Zolang jij nederlander bent, in nederland woont, geen middelen hebt, heb je recht op bijstand.

    groetjes Ankie

  • Eric S'pore

    Jan,

    Waarom stroop je niet je mouwen op en ga je aan de slag wanneer je terugkomt in Nederland? Lijkt me een betere instelling en een betere bijdrage aan het land.

    groet,

    Eric S'pore

  • wendy

    Ik ben het helemaal met je eens, maar zo makkelijk is het nu ook niet om binnen een maand in Nederland een baan te vinden. Blijkbaar ging het met Jan in Australie niet goed, anders zou hij huis, geld, auto o.i.d. hebben en niet in aanmerking komen voor bijstand.

  • Michael

    oh maar als Jan slim is kan hij ook op de dole gaan in OZ, maar dan moet ‘ie wel vooruit hebben gedacht en zich een beetje integreren met het juiste visa…of is Jan een veredelde vakantieganger die z’n geld heeft weggefeest??

  • Eric S'pore

    Hoi Wendy,

    Een baan vind je binnen een dag als het moet. Uitzendbureau binnen en vragen wat er die dag gedaan kan worden, ongeacht het loon en ongeacht het soort werk. Reken maar dat je vanuit het uitzendbureau rechtstreeks de fabriek in kunt om te gaan werken.

    OK, Jan kan een jetlag hebben, maar na 3 dagen moet hij toch wel in staat zijn de mouwen op te stropen? En als Jan een tijd in Australie heeft gewoond, weet hij dat een uitkering er niet is en je dus een spaarpotje maakt voor de “rainy days”.

    It's all in the mindset.

    groet,

    Eric S'pore

  • wendy

    Hallo Eric,

    Ik heb gewerkt op een uitzendbureau als intercedent en moet zeggen dat het vinden van werk helemaal licht aan hoe iemand overkomt. Je moet jezelf wel een beetje kunnen verkopen. Uitzendbureaus vallen vaak terug op een betrouwbare groep medewerkers die reeds eerder voor hun hebben gewerkt, daar moet je jezelf tussen zien te krijgen. Met name het grote aanbod van personeel en het relatief kleinere werkaanbod, zorgt ervoor dat het uitzendbureau dat kan blijven doen. Pas wanneer de vaste vertrouwde groep aan het werk is, zullen zij verder gaan kijken naar andere nieuwe medewerkers.

    Nogmaal ik ben het er helemaal mee eens dat iemand moet werken voor zijn geld. Ik wil namelijk ook geen belasting betalen voor iemand die zijn bed niet hoeft uit te komen. Gelukkig is men nu sinds een tijdje gestart met projecten als “werk gaat voor” e.d. dat inhoud dat je na een aanvraag voor de bijstand, direct aan de slag moet om je bijstandsuitkering te kunnen krijgen. Het zijn projecten die de gemeente inkoopt om mensen zo kort mogelijk in de bijstand te houden.

    Als je dan toch moet werken voor een bijstandsinkomen kan je toch maar beter z.s.m. een baan vinden. Het is dus niet meer zo makkelijk als in het verleden om te genieten van bijstand en ondertussen bijv. zwart bij te klussen!

  • Eric S'pore

    Hoi Wendy,

    grappig. Toen ik nog in Nederland woonde, heb ik ook enkele jaren in de uitzendbranche gewerkt, als office- en area manager :-)

    Ik weet het, gelukkig verandert de mentaliteit en de regelgeving…

    groet,

    Eric S'pore

  • Jan

    HA HA, Eric je woont niet meer in NL zie ik maar de nederlandse mentaliteit van direct ‘hakken’ ben nog niet verleerd.

    Nederlanders staan er om bekend niet al te goed te luisteren / lezen en direct hun mening te geven.

    De vraag was niet wat JOUW MENING over dit onderwerp was, maar wat de regelgeving hierover zegt.

    Ik ben het helemaal met je eens hoor, daar niet van, en ik heb mijn eigen bedrijf dus ik zal neem ik aan helemaal geen bijstand nodig hebben, maar wil mijn kennis op dit gebied uitbreiden. Vandaar mijn vraag!

    groeten, Jan

  • yvonne

    >

    > De vraag was niet wat JOUW MENING over dit onderwerp was,

    > maar wat de regelgeving hierover zegt.

    >

    >

    > groeten, Jan

    Het zou handig zijngeweest als je dit meteen erbij had gemeld!!