Eric,
Ik denk dat Paul refereert naar hetgeen ik ook al had gelezen op nu.nl…..en ik al op dit prikbord heb gezet….zie hieronder:
LUXEMBURG - De Nederlandse regering stevent af op een kostbaar arrest van de Europese rechter. Advocaat-generaal Jacobs heeft het Europees Hof van Justitie geadviseerd dat geëmigreerde Nederlanders recht zouden moeten hebben op verplichte verzekeringen voor AOW (ouderdom), ANW (nabestaanden) en AKW (kinderbijslag).
De vooraanstaande jurist vindt het niet verenigbaar met het Europees recht dat een persoon die niet meer in Nederland woont, niet langer verplicht verzekerd is voor enkele delen van de sociale zekerheid.
Het Hof van Justitie moet binnenkort uitspraak doen over de zaak. Een Nederlandse werkneemster die naar België was verhuisd, had de zaak aangespannen. Door een wetswijziging per 1 januari 2000 verloor de vrouw haar verplichte verzekering, en met haar 30.000 anderen. De Nederlandse Sociale Verzekeringsbank biedt geëmigreerden wel een vrijwillige verzekering aan. Maar de advocaat-generaal vindt dat niet voldoende.
Volgens hem kunnen mensen ook met de vrijwillige verzekering onvoldoende beschermd zijn, wat strijdig is met het Europees recht. Hij verwijst daarvoor naar cijfers van de Nederlandse regering: van de 30.000 personen die door de wetswijziging zijn getroffen, hebben er slechts 8000 een vrijwillige verzekering genomen. Wie niet verzekerd is voor bijvoorbeeld AOW, krijgt een lagere uitkering na zijn 65-e verjaardag. De uitkering daalt 2 procent voor elk jaar dat een Nederlander in het buitenland woont.