aow

• ben

als je naar brazilie emigreerd en daar een bedrijfje begint, hoe zit het dan met je opgebouwde aow, je toekomstige verplichtingen tov de aow( je verdient daar niet veel!!!)anders gezegd hoe moet je de aow veiligstellen???????????en eventueelverder opbouwen??????????waar moet ik zijn voor deze info?/ bedankt alvast voor jullie hulp

• khonkaen

voor info over de aow moet je bij de sociale verzekeringsbank zijn …

kijk op www.svb.nl

of bel met svb roermond… 0475-368010

willem

• ben

bedankt willem, groetjes ben

• vince

Twee pagina's terug staat een korte draad mbt dit onderwerp:

'Nieuws:AOW verzekering na emigratie op komst?'

• paul

Je bouwt vanaf je 15-de 2% AOW per jaar op. Na 50 jaar ben je 65, dus je hebt recht op 100% AOW. Dit is een recht in Nederland. je hoeft er niet voor te werken.

Dus…. Werk je vanaf je 15-de niet, krijg je toch 100% AOW.

Vertrek je naar het buitenland als je bijvoorbeeld 30 bent, dan heb je 15 jaar AOW opgebouwd. Je hebt dan recht op 30% van je AOW.

NB : Volgens een europese beslissing dient Nederland het recht op AOW te handhaven als je Nederlander bent. Dus Nederland dient je 100% AOW te betalen, zelfs al ben je ge-emigreerd.

De regering is nu eea aan het onderzoeken.

• Eric S'pore

Hoi Paul,

Je blijft recht hebben op je AOW (als je pensioneert) als je emigreert, MITS je je premies blijft betalen.

groet,

Eric S'pore

• patricia

Eric,

Ik denk dat Paul refereert naar hetgeen ik ook al had gelezen op nu.nl…..en ik al op dit prikbord heb gezet….zie hieronder:

LUXEMBURG - De Nederlandse regering stevent af op een kostbaar arrest van de Europese rechter. Advocaat-generaal Jacobs heeft het Europees Hof van Justitie geadviseerd dat geëmigreerde Nederlanders recht zouden moeten hebben op verplichte verzekeringen voor AOW (ouderdom), ANW (nabestaanden) en AKW (kinderbijslag).

De vooraanstaande jurist vindt het niet verenigbaar met het Europees recht dat een persoon die niet meer in Nederland woont, niet langer verplicht verzekerd is voor enkele delen van de sociale zekerheid.

Het Hof van Justitie moet binnenkort uitspraak doen over de zaak. Een Nederlandse werkneemster die naar België was verhuisd, had de zaak aangespannen. Door een wetswijziging per 1 januari 2000 verloor de vrouw haar verplichte verzekering, en met haar 30.000 anderen. De Nederlandse Sociale Verzekeringsbank biedt geëmigreerden wel een vrijwillige verzekering aan. Maar de advocaat-generaal vindt dat niet voldoende.

Volgens hem kunnen mensen ook met de vrijwillige verzekering onvoldoende beschermd zijn, wat strijdig is met het Europees recht. Hij verwijst daarvoor naar cijfers van de Nederlandse regering: van de 30.000 personen die door de wetswijziging zijn getroffen, hebben er slechts 8000 een vrijwillige verzekering genomen. Wie niet verzekerd is voor bijvoorbeeld AOW, krijgt een lagere uitkering na zijn 65-e verjaardag. De uitkering daalt 2 procent voor elk jaar dat een Nederlander in het buitenland woont.

• Eric S'pore

vreemd bericht idd.

Hoe kan ik zonder enige financiele band met Nederland verplicht worden verzekeringen danwel premies te betalen?

Ik ben niet voor niets vertrokken uit Nederland: mede vanwege dit soort idioten, die menen mij te moeten vertellen wat ik aan sociale lasten moet bijdragen.

Laat mij lekker nauwelijks belasting betalen in Singapore…

groet,

Eric S'pore

• Jan

Eric,

Waar staat dat emigranten die premie zouden moeten betalen? Als ik het lees, krijg ik, aangezien ik me vrijwillig verzeker, wellicht zelfs mijn premie terug :).

Wat doe je precies in Singapore en hoe is wonen daar?

• H@ns

Dus als ik je goed begrijp dan ben je het recht op AOW kwijt als je, zeg maar, de laatste vijf jaren, voor je pensionering niet betaald hebt ?

Of wordt dan 5 x 2% van je AOW afgetrokken ?