emigranten gezocht voor artikel

  • Journaliste

    Voor een landelijk tijdschrift ga ik een portrettenserie maken over mensen die NL gaan verlaten om elders een nieuw leven op te bouwen. Het gaat om mensen die nog moeten vertrekken en dus niet al weg zijn. Ik heb al een gezin dat naar Noorwegen emigreert en heb bijna een remigrantenfamilie en ben nu vooral op zoek naar de volgende mensen:

    - een jong iemand (liefst een vrouw, 20-30) die NL verlaat voor de liefde en zich in het buitenland bij zijn/haar geliefde vervoegt.

    - een 55+ stel dat emigreert naar een warm land om daar van de oude dag te genieten.

    - een ‘gelukszoeker’: dit kan van alles zijn. Ik zoek iemand met ‘een goed verhaal’ die in het buitenland zijn/haar geluk gaat beproeven.

    Wie kan mij helpen aan leuke mensen om te interviewen? Reacties graag spoedig naar bovenstaand mailadres.

  • Janneke

    Hoi “Journaliste”,

    Wat wellicht een interessant item zou zijn om over te schrijven is niet de ‘reality-TV’ achtige “jong vrouw van 20-30 die zich bij haar geliefde voegt” maar de reden dat sinds 9-11 zoveel mensen willen emigreren uit Nato-landen en vooral sinds November 2004 vanuit Nederland; blijkbaar deed de moord op Theo van Gogh voor veel mensen in Nederland de deur dicht en de herverkiezing van Bush was voor veel Amerikanen de druppel die de emmer deed overlopen.

    Ik heb een website die informatie verstekt aan emigranten die naar NZ willen; angst regeert in Nederland sinds November, het aantal hits op mijn website ging van 350.000 naar +500.000, het aantal hits uit Nederland steeg van ca. 24% tot 38%.

    Iedere omroep en ieder blad schijnt voor zijn ‘doelgroep’ emigratie verhalen te moeten brengen; ik ben toch hoop ik niet de enige die zich afvraagd waarom??

    Janneke

    www.newzealand-infocenter.com

  • Mejdl

    Nee hoor Janneke, ook ik vraag me dat af.

    Hoe diep is de journalistiek gezonken?

    In ieder geval is het niveau jammerlijk gedaald sinds de tijd dat ik er nog midden in zat.

    Er zijn zoveel bladen en er is zoveel concurrentie, ze zoeken desperaat naar onderwerpen.

    Dat zal het zijn…

    sprak deze 55 plusser die sinds anderhalf jaar (time flies!) in een heerlijk land leeft, weg van het benauwde Nederland, maar er niet over piekert om zich beschikbaar te stellen voor de “doelgroep” van deze “journaliste”

    Helaas nog steeds een onbeschermde titel ! ;-)

  • Eric S'pore

    Hoi Janneke en Mejdl,

    Wat is er mis met dit soort journalistiek?

    Heel simpel: Een magazine moet verkopen, dus speel je in op de actualiteit. Je kunt ook schrijven over onderwerpen die geen mens interesseert, met als gevolg dat geen mens het magazine koopt.

    Emigratie is hot, dus verkoopt, dus wordt er veel over geschreven.

    Dat kun je een journaliste niet kwalijk nemen, we willen allemaal brood op de plank ;-)

    groet,

    Eric S'pore

  • Janneke

    Hoi Eric,

    Ja natuurlijk snap ik wel dat emigratie verkoopt maar het zoveelste verhaal van familie Zus en Zo en hun huilbuien op Schiphol, compleet met hysterische achterblijvers bij vertrek zal ook niet zoveel impact meer hebben wanneer dat het zoveelste artikel van het zoveelste blad betreft.

    Ik gaf aan dat angst blijkbaar een reden voor vertrek is in een deel van de gevallen en angst is altijd een slechte raadgever geweest en dus kan het verloop van de emigratie voorspeld worden in veel gevallen en daarom is de vraag: waarom? wellicht een interessante invalshoek die misschien ook wel verkoopt of is dat te veel ‘reality’ voor een ‘reality-artikel’??

    Janneke ;)

  • Journaliste

    Met verbazing heb ik jullie volledig overtrokken reacties op mijn oproepje gelezen. In eerste instantie dacht ik ‘laat maar gaan’, maar ik wil er toch even op reageren:

    1. Het idee achter veel magazines is te schrijven over actuele zaken, dus het lijkt me allesbehalve vreemd dat een actueel onderwerp als emigratie (zie CBS-nieuws van vorige week) door meerdere bladen en steeds met een iets andere insteek wordt opgepikt.

    2. Mijn persoonlijke interesse is uit te zoeken wat de MOTIEVEN van mensen zijn die deze stap willen maken. Waarom nemen mensen een dergelijke beslissing? Waarin zit het verschil tussen droom en daad? Hoe pakken ze het aan? Het is erg vervelend dat mensen er altijd maar van uit gaan dat je als journalist op zoek bent naar sensatie en tranen. Huilbuien op Schiphol??? Waar heb je het over???

    3. Jullie insinuaties over het feit dat “iedereen zich journalist mag noemen” vind ik schaamteloos. Ik heb weinig zin me tegen dit soort cynisme te gaan verweren, maar wil alleen maar even aangeven dat de enige reden dat ik me inlog als journalist en met een anoniem hotmailadres, is dat ik anders overspoeld wordt met junkmail. Op deze manier kan ik de serieuze reacties van de minder serieuze scheiden.

    4. Hebben jullie niets beters te doen dan de serieuze oproepen van anderen afzeiken? Dit zegt meer over jullie dan over mij.

    Hier wil ik het graag bij laten. Indien jullie het nodig vinden hier weer op te reageren: doe wat je niet laten kunt. Persoonlijk heb ik nu wel wat beters te doen.

  • Janneke

    “3. Jullie insinuaties over het feit dat ”iedereen zich journalist mag noemen" vind ik schaamteloos. Ik heb weinig zin me tegen dit soort cynisme te gaan verweren, maar wil alleen maar even aangeven dat de enige reden dat ik me inlog als journalist en met een anoniem hotmailadres, is dat ik anders overspoeld wordt met junkmail. Op deze manier kan ik de serieuze reacties van de minder serieuze scheiden.

    4. Hebben jullie niets beters te doen dan de serieuze oproepen van anderen afzeiken? Dit zegt meer over jullie dan over mij."

    Je reageert op mijn post maar ik was niet degene die ‘insinueerde’ dat iedereen zich journalist mag noemen, waarom mij dan aanspreken met ‘jullie’ en mij op de grote hoop gooien?

    Mijn reaktie op je post was serieus; misschien niet het antwoord waar je op hoopte maar toch.

    Er zijn op dit prikbord al vaker oproepen gedaan door diverse bladen en diverse omroepen en daarom reageerde ik zoals ik deed: niet denigrerend en geen negatief commentaar op jou persoonlijk als journaliste.

    Je reaktie roept wel de vraag bij me op of je goed kan lezen.;)

    Janneke

  • Lekker bijkletsen

    sorry, ik dacht gewoon dat ik reageerde op de reacties, niet zozeer op de laatste in rij.

  • patricia

    toch denk ik niet dat alleen angst een reden is.

    Ja ik ben het er zeker mee eens dat de maatschappij in nederland aan het verharden is en met alle dreigementen ivm deelname aan Irak word je ook niet vrolijk van…….

    En je kan niet in de toekomst kijken dus wat er nu in Europa gebeurt, komt misschien over een aantal jaar in Australie of waar dan ook.

    Ik ga naar Argentinie waar het gras zeker niet groener is, omdat daar de criminaliteit toch iets hoger is dan in Nederland gezien de economische crisis van een paar jaar geleden.

    Mijn vriend komt daar vandaan en heeft hier een aantal jaar gewoond maar wil graag terug en nu gaan we dus ook naar Argentinie.

  • Lekker bijkletsen

    hoi Patricia,

    Op dit moment heb ik al vier verschillende ‘soorten’ emigranten voor mijn verhaal en zoek eigenlijk nog naar iemand die emigreert voor de liefde…. Ben jij geinteresseerd om je verhaal te vertellen? Weet je al wat je daar gaat doen? Mail me even je mailadres, dat ‘praat’ wat makkelijker.