zgn oprotpremie

  • Harrie

    Hallo,

    Vroeger was het zo dat als je ging emigreren dat je dan een bedrag meekreeg van de overheid.

    Weet iemand of dit nog steeds zo is?

    Of krijgen alleen immigranten die teruggaan dit?

  • Ruud

    Als ze dat nu weer deden, stoomt Nederland binnen een paar dagen leeg;)

  • Fritsie

    Die premie bedroeg 100 gulden. Succes

  • Ruud

    Was vroeger wel een pietsie hoger Fritsie. Moest je wel met de boot;)

    Ik hoef geen premie, ik ga zo wel.

  • Ruud

    Was het niet zo dat de reis gratis was, maar je mocht haast geen geld meenemen?

  • Fritsie

    Ik weet het niet precies, ik dacht dat het 100 gulden was. Wat zou dat nu zijn bij een indexering van 3-4% 30-40 jaar lang: 1000 Euro? Niet genoeg in ieder geval voor een soepele start.

  • Ruud

    Lees net over mensen die naar Canada gingen:

    …“Tot diep in de jaren vijftig mochten Nederlanders bijvoorbeeld niet meer dan honderd dollar exporteren. De meeste emigranten hadden aan het eind van de bootreis slechts enkele dollars aan startkapitaal over.”…

    Waren ze zeer gemotiveerd om te gaan werken. Wat maakte dan niet uit.

    Het probleem nu is dat juist mensen met geld vertrekken denk ik. Iemand die AOW krijgt en bijvoorbeeld naar Thailand gaat, kan daar leven als God in Frankrijk. Belastingvrij!

    Mensen verkopen hier hun afbetaalde woning en nemen daarnaast het pensioen mee naar het buitenland. Geven ze daar uit. Huis verkopen en naar een gebied vertrekken waar wel werk is wordt ook gedaan.

    Emigratie is nog nooit zo hoog geweest als nu. Een premie is echt niet nodig, men gaat toch wel.

  • Mejdl

    Toch heb ik de indruk dat je altijd èrgens belasting moet betalen en ik denk dat bij de uitbetaling van AOW in Nederland belasting wordt ingehouden.

    Géén premies natuurlijk, je bent niet premieplichtig meer als je in het buitenland woont.

    Over vergoedingen van de overheid:

    In 1981 zijn wij op een haar na níet naar Australia geëmigreerd.

    Toen was het nog zo dat Buitenlandse Zaken je vliegreis betaalde.

    We hadden ons visum al en kregen een kaartje in de bus van BZ met de vraag of we op maandag met Quantas wilden of op donderdag met de KLM ;-)

    Maar ja… da's alweer 24 jaar geleden.

    Tijden zijn enòrm veranderd!

  • Ruud

    Zover ik heb begrepen:

    De meeste landen hebben belasting verdragen, zo dat je maar in één land hoeft te betalen. Landen als Thailand proberen bijvoorbeeld zo AOW'ers binnen te halen. Als ze daarna hun geld in het land uitgeven vinden ze het prima. Na je vijftigste ben je onder die regeling welkom. Als je tenminste een (pre)pensioen (inkomsten) hebt van zo'n dertien honderd euro per maand. Als je enkele tienduizende euro's op de bank zet is het ook goed.

    Misschien dat de overheid straks ook blij is als we weggaan. Wilt U met de KLM of Air New Zealand?…;)

  • Janneke

    Hoi Ruud,

    Er is inderdaad een verdrag tussen NZ en NL en men betaald maar in 1 van beide landen belasting. Wanneer men 65 wordt en AOW krijgt uitgekeerd dan dient men dat op te geven aan de IRD en er inkomsten belasting over te betalen.

    Dat geldt trouwens ook voor inkomsten die men heeft uit een ander land dan NZ voordat men 65 is.;)

    Janneke