Europa ... Hoe begin ik...

• Anne

Hallo,

Ik loop al tijden (lees: jaren) met het idee rond om met een groepje mensen in bijv. Spanje of Portugal te willen wonen (de mensen heb ik ook nog niet). Ik wil een boerderij of ander geschikt pand vinden om daar samen een horeca-bedrijf te starten, eigen tuin etc. Maar waar vind ik zo'n pand, en hoe worstel je je door de regels etc. heen. Wie kan mij een tip geven en mijn idee een beetje voeten in aarde geven… Bedankt!! Anne

• Lotte

Ik wil heel graag een nieuw leven beginnen in het buitenland op korte termijn. Het lijkt me moeilijk, maar misschien met een groepje een stuk makkelijker! Vertel eens wat meer, hoever ben je al met informeren en werkelijk plannen? Mail me, als je zin hebt. Groetjes

• Pandora

Hallo Anne,

Hier nog een serieus geïnteresseerde, ik ben al een tijdje zoekende naar mogelijkheden in die richting maar weet ook niet waar te beginnen.

Wel krijgen mijn plannen om deze winter een taalcursus van een maand of twee in Portugal te gaan doen inmiddels toch een wat vastere vorm, je moet tenslotte ergens beginnen en dan lijkt het me zinnig om eerst de taal maar eens een beetje onder de knie te krijgen.

Ook dat zou leuk zijn om met iemand samen te doen, als het klikt tenminste.

Ik hoor graag even van je!

Groetjes,

Yvonne

• Marie-José

Ja, Verhuizen naar Portugal! Ik had nooit gedacht dat ik naar het buitenland zou willen, maar ben verliefd geworden op de stad Porto. In juli heb ik een zomercursus aan de universiteit daar gedaan om de beginselen van de taal onder de knie te krijgen. Moeilijk, maar het wordt erg gewaardeerd dat je die moeite doet. Op dit moment heb ik het plan mijn (vaste!) baan op te zeggen en rond december erheen te gaan om daar een baan te zoeken. Het idee om samen met iemand anders uit Nederland te gaan spreekt me wel aan, je hebt aanspraak en kan ook eens overleggen hoe je iets aan gaat pakken. In juli heb ik ook met een Nederlandse samen gewoond in Porto (ik kende haar al een beetje vantevoren), zij deed ook de cursus, maar twee niveau's hoger dan ik. Alleen had ik het ook vast wel gered, maar samen is toch fijner.

Ik ben benieuwd hoe vastomlijnd jullie plannen al zijn en wat je er al voor geregeld hebt enzo.

groeten van Marie-José (nu nog in Nederland)

PS: ik zie dat het wel een heel oud bericht is van jullie, dus misschien heeft deze reactie helemaal geen zin, of juist wel en wonen jullie er al en hebben misschien wel goede tips

• HankH

Heb je al eens gekeken op websites van lokale makelaars? Daar is vaak informatie te vinden wat er zoal aan panden etc. te koop is.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes met je plannen!