Ook wij herkennen natuurlijk wel wat Janneke zegt. Wat misschien wel in ons voordeel heeft gewerkt is dat we het er zes jaar geleden al over hadden om de stap te zetten (we hebben altijd het gevoel gehad dat we in ieder geval niet in Nederland oud zouden worden). Door verschillende omstandigheden hebben we het idee toen even in de ijskast gezet, wel met de bedoeling het ooit in daden om te zettten.
Dit gebeurde vlak nadat onze dochter in 2001 werd geboren. De emigratiekriebels sloegen in alle hevigheid toe. Hoewel we zes jaar geleden heel open waren met onze voornemens en dus ook de nodige opmerkingen te verwerken kregen, hebben we het dit keer wat rustiger aan gedaan. Helemaal omdat we niet wisten hoe we moesten beginnen en hoe lang het zou duren voordat we iets van een tijdstip van weggaan konden zeggen. Eerst zijn we ons gaan orienteren via boeken en voorlichtingsbijeenkomsten (toen hadden we nog geen Internet thuis). Pas sinds oktober vorig jaar is Internet ons toevluchtsoord geworden. We hebben er naar ons gevoel heel aardige mensen leren kennen (Janneke, jij bent onze nummer 1!).
Maar goed, reacties, mijn schoonvader steekt volledig zijn kop in het zand en wil het niet weten. Via via horen we dat hij het aan de ene kant belachelijk vindt wat we gaan ondernemen (helemaal met een kleintje), maar ik denk dat hij ons in zijn hart groot gelijk geeft. Hij heeft weleens gezegd zelf, als hij de leeftijd nog had, ook weg zou zijn gegaan. Mijn schoonmoeder is eigenlijk de enige van de familie die zich echt in onze plannen verdiept. We praten er met haar ook erg veel over. Wat niet wegneemt dat ik haar ontzettend missen zal (en zij ons natuurlijk ook). Mijn ouders houden zich nogal neutraal. Ze geven ons groot gelijk (zeggen ze), maar ken je het gevoel dat je het idee hebt dat mensen dat alleen maar zeggen met de hoop dat je niet zult gaan. Mijn moeder heeft overigens weleens gezegd dat ze stiekem hopen dat het ons daar niet zal lukken, dan komen we weer lekker terug….
Ik hoop dat het voor familie en vrienden inmiddels duidelijk is geworden dat het ons echt menens is. Iedereen moet doen waar hij/zij zich gelukkig bij voelt, helaas schijnt dat haast niet te gelden voor mensen die met emigratieplannen rondlopen.
Natuurlijk heb ik ook weleens mijn twijfels, niet over het gaan, helemaal niet, maar wel over het feit dat ik Amber (onze dochter van 1,5) weghaal bij haar opa's en oma's die allemaal zo vreselijk gek met haar zijn (het is ook een lekker meisje). Aan de andere kant denk ik niet dat het daar vanaf moet hangen. Door de hedendaagse communicatiemiddelen kan veel worden overkomen.
Dus over het algemeen hebben wij ook vrij veel negativiteit ondervonden, maar dat ligt voornamelijk in onbegrip. Wij verwijzen iedereen naar de sites waar wij ook zoveel op kijken, de emigratieprikborden, de real-estate sites, de nz-pagina's enz.. Of ze daarop kijken weet ik niet. Iedereen is er wel heel erg bij betrokken en als ik het er met mijn collega's over heb schieten we ook wel eens vol, maar dat is denk ik al het voorstadium van het afscheid nemen. Wij zijn van plan een groot afscheidsfeest te houden en natuurlijk wordt dat emotioneel, maar ik geloof niet dat ik ooit zoiets zeker heb geweten als het gevoel dat ik dit met mijn gezinnetje moet doen. Voor ons!!!
|k ben nieuwsgierig naar jullie ervaringen.
Groetjes,
Sharon