Mijn Moeder is 70 jaar en woont sinds 6 jaar in Duitsland, mijn vader is net overleden toen ze waren geemigreerd naar Duitsland (5 jaar geleden). Nou vindt mijn broer dat mijn moeder weer naar Nederland moet emigreren omdat ‘'mocht’' ze ziek worden in de toekomst en ze dan terecht komt in het Duitse zorgsysteem dat wel eens heel lastig kan worden volgens hem om op dat moment te re-emigreren naar Nederland. Mijn zus ik en ook mijn moeder vinden dit belachelijk, deze reden. Wij denken dat hij bang is dat hij tegen de tijd, dat het slechter met mijn moeder gaat, ineens te veel hooi op zijn vork krijgt en het niet aankan. Daarvoor wil hij zich nu indekken en daarom dramt hij steeds dat mijn moeder toch ‘'beter ’' een klein appartementje kan huren vlak bij hem in de buurt. (mijn moeder woont nu in een mooi groot huis, weliswaar in haar eentje, maar is nog heel fit en heeft geen gebreken). Vanavond hadden we een etentje en heb ik het onderwerp maar weer eens aangeroerd. Mijn broer zegt dat het belasting technisch ongunstig is om op het moment mijn moeder iets overkomt dan terug proberen te emigreren naar Nederland, want dan ‘'ligt ze al in het zieknhuis’', of is ‘'ze opgenomen in één of ander verzorgingstehuis’'.

Wij twijfelen dus of het waar is wat onze broer zegt. Heeft hij hierin gelijk en kan mijn moeder beter daarom nu al terug emigreren naar Nederland nu ze nog fit en gezond is??

Wie heeft ervaring hiermee met haar/zijn ouders? Of heeft u hiermee zelf ervaring?