UWV uitkering meenemen naar het buitenland

  • sherry

    hallo mensen,

    Ik heb een UWV-WGA arbeidsongeschikten uitkering.Op dit moment ben ik voor 80/100% arbeidsgehandicapt, maar ik weet niet of dat in de toekomst zal veranderen.Mijn verzekeringsarts ziet mij weer voor 20 uur werken in de toekomst.Ik hoop het wel want thuis zitten is niks.Ik heb naar het UWV gebeld en die vertelden mij dat ik mijn uitkering kan meenemen omdat het land waar ik naar toe ga Aruba, een verdrag heeft met Nederland.Ik moet ze alleen minimaal 3 weken voor vertrek melden waar ik heen ga en adres in het buitenland doorgeven. Ik heb 26 dienstjaren maar ben helemaal opgebrand.Ik wil wel weer werken maar ik kan psychisch geen 40 uur meer aan.Vandaar dat ik de beslissing heb genomen om weg te gaan in augustus 2008.Ik heb een klein huisje (geen villa) op Aruba, dus een binding heb ik wel met dat land, de taal versta ik , maar spreken gaat nog wat moeizaam.

    Komt het iemand bekend voor om je uitkering mee te nemen en waar ik eventueel rekening mee moet houden.En wat betreft de ziektekostenverzekering of ik ook verzekerd ben als ik op Aruba zit of dat ik iets anders moet ondernemen.

    Graag serieuse reacties

    Groetjes Sherry

  • Yahoo

    Je kunt kijken op de site van de sociale verzekeringsbank. Daar staat het een en ander uitgelegd over export van uitkeringen.

    Als je daar permanent gaat wonen moet je je waarschijnlijk volgens de regels van het land (=Aruba) verzekeren. Maar dat kun je het beste gewoon aan je ziektekostenverzekeraar vragen.

    http://home.szw.nl : kun je ook kijken

  • stippel

    De Aruba Prikpagina: hier vind je vast wel iemand die daar meer van weet.

    http://www.prikpagina.nl/list.php?f=2308

    Op Aruba zijn er weinig parttime banen…

    Succes!

  • h.ten Vaanholt

    wanneer krijg ik m,n jaaropgave ik zou het krijgen maar heb nog niets gezien

  • h.ten vaanholt

    wanneer krijg ik m,n jaar opgave nu eens eindelijk

  • stippel

    Een hele nuttige vraag op deze plaats die ook heel veel te maken heeft met naar Aruba verhuizen met je uitkering. Tssssk. Ik zou je werkgever eens bellen of je uitkeringsinstantie ipv ons hier lastig vallen. :X

  • Peet

    Attentie, attentie, ene h. ten Vaanholt heeft niets beters te doen dan zulke hersenloze vragen hier te stellen, het is maar iedereen het weet.

  • Fransendiana

    TJA, MOEILIJK ALLEMAAL……………KUCHE……………..

  • Frank

    Omdat mijn vrouw een Filippijnse is en we toch samen willen wonen hadden we in de eerste instantie besloten om haar naar nederland te laten komen , maar dit heeft zoveel voeten in de aarde dat ik besloten heb om op de Filippijnen te gaan wonen , dit heb ik dan ook gedaan en ben er woonachtig sinds september 1 , 2009 , gelukkig met behoud van uitkering , ik ben namelijk volledig afgekeurd en de keuringsarts raadde me het zelfs aan bij de laatste keuring. (Hij weet natuurlijk uit mijn dossier dat ik getrouwd ben met een Filippijnse). Ik heb echter hier wel een brief gehad van het UWV dat ik niet meer verzekerd ben voor ziektekosten hier op de Filippijnen dus moet daar zelf voor zorg dragen , ook komen de toeslagen voor zover je die krijgt te vervallen. Ik gebruik namelijk nogal aardig veel medicijnen omdat ik last heb van epilepsie maar die moet ik vanaf nu zelf kopen.De uitkering kon ik gelukkig meenemen omdat ok met de Filippijnen zo'n verdrag bestaat.Dit is wel zo'n beetje wat ik er van weet. Bij het UWV doen ze er niet zo erg moeilijk over als je je aan de door hun gestelde regels houd wat niet zo moeilijk is zoals adres wijzigingen op tijd doorgeven en op tijd laten weten wanneer je voor langere tijd naar een ander land gaat of wanneer er iets in je gezins situatie verandert etc.

  • robert van grol

    waarneer kan ik dit zo spoedig afhandelen voor het land australia