terug naar nederland

  • pauline

    Wat moet ik doen om terug te keren? Ja een baan en huis! Maar hoe vind je dat nadat het laatste geld zo'n beetje in terugkeer is gestoken en je 50+ bent. Familie is er niet. Heeft iemand tips?

  • Joke.

    Ik heb van te voren gemeentes aangeschreven om op de eventuele wachtlijst van woningzoekende te komen of om namen van verhuurcooperaties te krijgen.

    Mijn schoonmoeder heeft een deel huisraad bij een tweedehandswinkel voor ons gekocht.

    Daarnaast je misschien al aandienen bij de sociale dienst?

    Mijn man kon een tijdelijke baan bij een vroegere werkgever krijgen, zodat we in ieder geval een half jaar een inkomen hadden (dat werd uiteindelijk anderhalf jaar).

    Kijk alvast op internet bij uitzendbureau's, laat je inschrijven.

    Je zal met de billen bloot moeten, maar het helpt om weer op gang te komen.

    Misschien tijdelijk in een caravan wonen?

    In ieder geval succes en sterkte.

    Joke.

  • paul

    Ik wil je niet ontmoedigen, maar de kans op een baan als je ouder bent dan 45 is gering. Als je nog 50+ bent, haast onmogelijk in Nederland.

    Je wordt al als een “Senior”beschouwd.

    In andere landen is het een pre als je ouder bent, maar in NL wordt je gewoon gedumpt!

  • Joke.

    Heb je nog wel de nederlandse staatsburgerschap?

  • pauline

    ja we zijn NederlandersJoke. schreef:

    >

    > Heb je nog wel de nederlandse staatsburgerschap?

  • Beloega

    Een baan in Nederland als je 45 + bent is er zeker WEL !

    Er is zelfs werk zat,het probleem is allene dat de iets ouderen vaak alleen werk willen doen wat ze zelf willen.

    Als startup kun je werken en een diplomaatje halen in een paar maanden.

    Vooral in de beveiliging zijn (letterlijk) honderden banen beschikbaar,hie rkan je werken in het dynamische Schiphol bijvoorbeeld,of de rustige kant,nachtdienst in een fabriekje oid.

    werk zat.

  • plien

    Dat klinkt bemoedigend.

    Ik zat te denken aan de zorg, daar wil men hopelijk ook nog wel 50+ aannemen?

    Beveiliging is ook niet verkeerd, maar daar heb je volgens mij diploma's voor nodig, of heb je andere informatie?

    Waar moet je dan solliciteren?

    Een ander probleem is dat je geen huurwoning kunt vinden als je niet 5 x het huurbedrag verdient. Pfffff dat wordt niet makkelijk. Zeker niet als je in de randstad zoekt waar de banen zijn.

    Alle suggesties zijn welkom om de tijdelijke impasse te overbruggen.

    Na onze ervaring willen we inderdaad alles aanpakken.Beloega schreef:

    >

    > Een baan in Nederland als je 45 + bent is er zeker WEL !

    >

    > Er is zelfs werk zat,het probleem is allene dat de iets

    > ouderen vaak alleen werk willen doen wat ze zelf willen.

    >

    > Als startup kun je werken en een diplomaatje halen in een

    > paar maanden.

    >

    > Vooral in de beveiliging zijn (letterlijk) honderden banen

    > beschikbaar,hie rkan je werken in het dynamische Schiphol

    > bijvoorbeeld,of de rustige kant,nachtdienst in een fabriekje

    > oid.

    >

    > werk zat.

  • plien

    Zo te horen had je hulp in NEderland.

    Wij hebben geen familie en vrienden wonen klein en kinderen wonen op kamers. Dus daar valt niet zo veel te halen. Terug naar de vorige werkgever kan niet, maar ze denken wel mee! Dat is al heel wat. Ook kan mijn man weer examenwerk nakijken voor officiersdiploma's en dat is een leuke bijverdienste. We hebben inmiddels stevig gesolliciteerd en hopen dat er wat uit kan komen.

    Qua woonruimte zijn we nog aan het zoeken, want zonder inkomen kun je niet huren (je moet 5x de huurprijs aan inkomsten hebben). We zijn in twee regio's nu ingeschreven. Maar dat is nog geen garantie om er tussen te komen.

    We hopen op een logeeradres voor de eerste weken zodat het wat makkelijker is om alles te regelen.

    Als je nog meer tips hebt horen wij het graagJoke. schreef:

    >

    > Ik heb van te voren gemeentes aangeschreven om op de

    > eventuele wachtlijst van woningzoekende te komen of om namen

    > van verhuurcooperaties te krijgen.

    >

    > Mijn schoonmoeder heeft een deel huisraad bij een

    > tweedehandswinkel voor ons gekocht.

    >

    > Daarnaast je misschien al aandienen bij de sociale dienst?

    >

    > Mijn man kon een tijdelijke baan bij een vroegere werkgever

    > krijgen, zodat we in ieder geval een half jaar een inkomen

    > hadden (dat werd uiteindelijk anderhalf jaar).

    >

    > Kijk alvast op internet bij uitzendbureau's, laat je

    > inschrijven.

    >

    > Je zal met de billen bloot moeten, maar het helpt om weer op

    > gang te komen.

    >

    > Misschien tijdelijk in een caravan wonen?

    >

    > In ieder geval succes en sterkte.

    >

    > Joke.

  • Beloega

    In de beveiliging worden honderden,misschien wel tegen de duizend mensen,gevraagd.

    Opties:

    Bij de LOI of NTI een cursus doen,duurt ongeveer als je lekker kan leren 6 maanden.

    Bij grote beveiligingsbedrijven kan je tijdens het werken je diploma halen.

    Als je een nachtdienst ergens hebt waar het rustig is kan je dus leren op je werk,letterlijk uit het boek.

    Sollicteren kan je overal,je zal overal een uitnodiging krijgen want ze zitten te springen om mensen,leeftijd niet belangrijk.

    Het belangrijkste is een netjes voorkomen,goed nederlands spreken,geen strafblad.

    Er worden trouwens ook heel veel receptionistes gevraagd,een combi functie van receptiewerk en beveiliging,kijk het is niet misschien een topbaan,maar als je eenmaal ergens binnen bent kan je kijken voor doorstroming of iets anders,je hebt dan tenslotte werkervaring

  • Emy

    Het moeilijke is dat je om terug te gaan, een baan moet hebben om een huis te huren, een adres moet hebben om je spullen mee terug te nemen,.

    Een adres moet hebben om een baan te krijgen etc etc…

    Hebben jullie geld waarmee je een paar maanden kan overbruggen? Dan kan je je spullen laten opslaan, ergens een simpele kamer huren voor een paar maanden, daarvandaan gaan zoeken naar werk…..

    Veel woningbouwverenigingen geven voorrang aan mensen die in de buurt van familie zich inschrijven.

    Soms helpt het ook om een persoonlijke brief naar een woningbouwvereniging te sturen en je situatie uit te leggen.

    Dit is 1 van de risico's als je emigreert.. Dan kan het zijn dat je terug wil… daar moet je geld voor hebben….. En dat is na een mislukte emigratie vaak een probleem.

    Kan 1 van de kinderen niet op hun naam een woning huren, of garant staan voor het betalen van de huur naar de woninbouwvereniging.

    Net als bij je emigratie, moet je nu in je land van herkomst onderaan de ladder beginnen, zowel met huisvesting als baan.

    Andere mogelijkheden zijn in de plaats waar je wilt wonen contact opnemen met de sociale dienst, en kijken hoeveel recht je op een uitkering zou hebben. Grote kans dat je daar ook de eerste maand/twee maanden niet in aanmerking komt, omdat het je eigen keuze is om terug te gaan.

    Volgende stap zou dan zijn een wethouder aanschrijven en je situatie uitleggen… die willen nog weleens luisteren.