emigreren naar Portugal

  • sis

    wij verhuizen binnen afzienbare tijd naar Portugal, omdat we ginder over meubelen kunnen beschikken vragen we ons af of we al dan niet onze eigen spullen zouden verhuizen. Alles hangt af van de prijs, maar als ik naar een verhuisfirma bel willen ze mij geen idee van die prijs geven. Ze willen bij ons thuis een uitgebreid prijsbestek komen opmaken, en daar heb ik voorlopig nog geen zin in. Kan iemand mij vertellen hoeveel ik ongeveer zou moeten voorzien voor de verhuis van een besperkte inboedel van een gezin van drie. Naar de streek van Coïmbra.

  • luka

    hoeveel lager zijn de lonen in portugal?

    hoe zit het met ziektekostenverzekering?

  • Jaap

    Hallo, weet iemand of de familie Jipping nog in Portugal is en zo ja waar?sis schreef:

  • jipping

    het loonis hier aan de spaanse grens in het midden van portugal gemiddeld 500 euro zonder etens geld dat komt er nog bij.

    Als je werkt zit je ziekte kosten verzekering bij je loon afdracht inluka schreef:

    >

    > hoeveel lager zijn de lonen in portugal?

    > hoe zit het met ziektekostenverzekering?

  • jipping

    Ja hoor wij wonen hier nog steeds.

    afz bert en hilda jippingJaap schreef:

    >

    > Hallo, weet iemand of de familie Jipping nog in Portugal is

    > en zo ja waar?sis schreef:

  • Jaap

    Wat goed te lezen en waar wonen jullie precies?

    Is er nog meer te koop met wat land erbij?

    Groeten en bedanktjipping schreef:

    >

    > Ja hoor wij wonen hier nog steeds.

    > afz bert en hilda jippingJaap schreef:

    > >

    > > Hallo, weet iemand of de familie Jipping nog in Portugal is

    > > en zo ja waar?sis schreef:

  • jipping

    Er is hier genoeg te koop we wonen onder castelo branco aan de spaanse grens waar je naar nederlandse maatstaven nog heel goedkoop uit bent.

    groetjes fam jipping 00351968667968

  • Jan Hoogdorp

    Hallo, ik woon al 2 jaar in Portugal en ik wil toch even het volgende verduidelijken. Het klinkt allemaal zo mooi. Te mooi om waar te zijn? Inderdaad!

    Laat het me even uitleggen. Wij zijn eerst naar de Algarve verhuisd, na veel moeite een apartement gevonden om te huren (is hier net zo moeilijk als in Nederland!). Daarna rondgekeken om iets te kopen. Volledig onbetaalbaar en geen enkel huis in een enigszins betaalbare klasse (en ik bedoel al 300,000 euros) was de moeite waard. Meestal kom je afgelegen te wonen en als je kinderen hebt moeten die wel naar school. Een goede school als het even kan, nou die zijn er niet. Ja, er is een international school in Lagoa die 6500 p/jaar kost en na het 3e jaar wordt dit meer dan 9000 euro p/jaar.

    Als je ergens in het binnenland gaat wonen heb je helemaal niets in de buurt. Een slechte school (wel goedkoop), geen medische zorg (een centro de saude waar je enkele basiszaken kunt doen, maar meer ook niet), en een slechte bakker (meestal een pastelaria of snackbar). Het brood hier is niet te eten. Wij zijn in Nederland wel anders gewend. Hetzelfde geldt voor vleeswaren (ham, mortadella en slechte salami). Uit eten hoef je ook niet te proberen, er zijn nauwelijks restaurants waar je een degelijke maaltijd kunt krijgen.

    De medische zorg. Een groot probleem in Portugal. De staatsziekenhuizen zijn nog in de middeleeuwen (en zo wordt je ook behandeld), er is slechts 1 enigszins degelijk ziekenhuis(je) in Alvor maar dan moet je wel een goede ziekenkostenverzekering hebben. Die kun je hier niet krijgen! Wij hebben een internationale verzekering die 5000 euro p/jaar kost. Tandartsen zijn een ramp (ik heb al meer dan 5 gehad in 2 jaar en je tanden worden letterlijk om zeep geholpen en voor veel geld ook nog. Het zijn oplichters. Daarbij komt nog dat als je denkt dat je in de Algarve een goed klimaat hebt voor je (oude) botten. Vergeet het maar. Ontstekingen aan pezen is schering en inslag en de doktoren verdienen er goud geld mee terwijl je totaal niet geholpen wordt.

    Bureaucratie een ramp in Nederland? Nou, hier is het nog veel erger hoor. De meeste overheidskantoren zijn oud, slecht voorzien, en de werknemers zijn lager geschoolden die alleen Portugees spreken en slechts 1 functie kunnen vervullen. Als het dus iets moeilijker wordt heb je al gauw te maken met een onbeschofte ambtenaar. En de manager is geen haar beter.

    Huis kopen? Maak je borst maar nat. Wij hebben uiteindelijk in de provincie Leiria een mooi huis gekocht voor een mooie prijs. Je wordt langs alle kanten opgelicht, en de papiermolen is totaal niet te overzien. De makelaar verschaft nauwelijks enige informatie van waarde (behalve dan te beweren hoe gemakkelijk het is, en hoe geweldig het huis, en de omgeving). De waarheid is anders! Iets te laten verbouwen of installeren is een ramp en kan eeuwig duren. De Portugezen verschijnen gewoon niet op afspraken.. Bovendien is tijdens het koopproces over nagenoeg alles gelogen. Leugens van de makelaar, de eigenaar, de advocaat, de constructeur, en ga zo maar door. Onze geyser doet het nog steeds niet goed (lekt ook nog), 3 afspraken met 3 bedrijven en nog niemand langs geweest), kranen lekken, de centrale verwarming is een grap, zelfs na installatie van een nieuwe ketel, en ga zo maar door. En ik ben niet bepaald een doetje, ik krijg dingen gedaan overal in de wereld, maar in Portugal mooi niet hoor. En ik heb het niet eens over ergens in het binnenland ook nog, waar het nog veel erger is.

    Fun. Waar? Portugal is saai mensen, oersaai. Ik heb het natuurlijk niet over Albufeira waar je nog wat disco's of Engelse pubs kunt vinden. In de rest van Portugal is nergens iets te beleven. In de meeste plaatsen zijn de locale snackbars (en er zijn er overal een heleboel) het enige vertier.

    Wij denken er over na om terug te verhuizen. De hele emigratie heeft al met al een hoop geld gekost. Mijn leven is nog nooit zo saai geweest. Kortom, na 2 jaar en een hoop uitgegeven centen is het resultaat simpelweg bedroevend. Ons advies, blijf lekker in Nederland en kom hier hooguit op vakantie.

    Jan

  • jipping

    Wij bieden te koop aan onze woning in portugal ,de woning heeft drie slaapkamers en heeft een totaal opervlakte van 90 m2 .

    het heeft aluminium ramen en is compleet gerenoveerd, de vraagprijs is 16000 euro.

    Het huis staat niet ver van bus en trein station bioscoop en rivier de taag.

    Ons telefoonnummer is 00351968667968.

    fam jipping.

  • Syngrafeas

    Beste Tanja,

    Laat je niet ontmoedigen door deze negatieve verhalen. Die roze bril zijn we allemaal in staat om af te zetten, maar om alles zo negatief als hiereerder neer te zetten is echt niet nodig. Zelf ben ik een echte Griekofiel en heb plannen om daar half naar toe te emigreren. 6 mnd hier, 6 mnd daar. Maar Portugal is werkelijk ook een prachtig land, en voor mij beslist een goede tweede.

    De mensen zijn er superlief, maar erg verlegen. Hierboven wordt Albufeira nog als ok beschreven, nou dat is nou net geen Portugal, maar een gemaakt toeristencentrum.

    Maar goed, ik heb een adresje voor je van Nederlanders die reeds zijn geëmigreerd naar Portugal. Ik ken er trouwens meerdere mocht je nog meer referenties willen hebben, maar dan moet ik even verder zoeken. Ze zitten in het gebergte van de Algarve, weg van de toerisme en zijn zelf een camping gestart. Met betrekking tot tips kunnen zij je misschien wel wegwijs maken. Je kunt als je wilt ook een nieuwsbrief van hun ontvangen zodat je een belevenissen kunt bekijken.

    Hier vindt je het adres (van Thea en Bert). http://www.quintaodelouca.com/

    Veel succes en negeer al die negatieve verhalen, maar romantiseer het ook niet allemaal. Maar neem de tijd en verdiep jezelf. Er zijn instanties die je kunnen begeleiden. Daar maak ik ook gebruik van bij mijn Griekenlandavontuur.

    Succes!